مقایسه فرهنگ سنتی و فرهنگ مدرن در بوشهر با ارائه راهکارهای مدیریتی
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیفاطمه پولادی 1 , بهرام دلگشایی 2
1 - کارشناسی ارشد مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران. ایران
مسئول مکاتبات
2 - دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی. تهران. ایران
کلید واژه: سنت, مدرن, معیار, فرهنگ, مقایسه, تطبیقی, راهکار, مدیریت,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: هدف از این پژوهش با توجه به موقعیت فرهنگی استان بوشهر که یکی از مهمترین استانهای دارای فرهنگ غنی و اصیل میباشد و درگذشته به دلیل مروادات فرهنگی و تجاری با کشورهای بسیاری در ارتباط بوده است، برآیند فرهنگ این کشورها چه تاثیری بر فرهنگ بومی و تعاملات اجتماعی آن شهر باقی گذاشته است؟ مهمترین عوامل اختلاف موجود بین عناصر فرهنگی سنتی و مدرن چیست و چه شباهتهایی بین این عناصر موجوداست؟ روش پژوهش: با استفاده از روش تطبیقی و تحلیل دادههای ثانویه سوالات فوق مورد آزمون قرار گرفته اند. این پژوهش به دو روش کتابخانهای و میدانی انجام شده است روش کتابخانهای شامل گردآوری اطلاعات و مطالعه تحقیقاتی که قبلا"صورت گرفته است میباشد. روش میدانی نیز شامل انجام مصاحبه و گردآوری دادهها از فرهنگ و باورهای افراد بومی و غیر بومی در بوشهر می باشد که فرهنگ سنتی حدود40% از فرهنگ و باور مردم استان و سهم کمی از فرهنگ قبل را به خود اختصاص داده است و فرهنگ مدرن حدود60% فرهنگ و باور مردم استان در سطح معنا داری تحت تاثیر نسل حاضر و جوانان قرار گرفته است و نسبت به گذشته افزایش یافته همچنین با ارائه راهکارهای مدیریتی می توان مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد. یافته ها: جامعه آماری ما در این پژوهش مجموعه ای از فرهنگ و باورهای افراد بومی و غیر بومی در بوشهر، اشیاء فرهنگی، سازمانهای فرهنگی یا چیزهایی گفته می شود که حداقل در یک ویژگی فرهنگی مشترک باشند و پژوهشگر علاقمند است، یافتههای پژوهش را به آنها تعمیم دهد. نتیجه گیری: براساس یافتههای پژوهش حاضر، واژگان و آئینهای بسیاری از کشورهای آفریقا و زنگبار، هند و انگلستان که وارد فرهنگ بوشهر شده است هنوز به قوت خود باقی است و سنتهای بسیاری در طول زمان به دست فراموشی سپرده یا بسیار کمرنگ شده است نهادهایی چون پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سایر نهادهای ذی ربط و پژوهشگران باید با بررسی و شناسایی این عناصر، آنها را ثبت میراث معنوی، احیاء و ابقاء نمایند.
Objective: Considering that Bushehr is one of the most important provinces enjoying a rich and original culture, experiencing cultural and trade interactions with many countries in the past ; what impacts has the resultant culture had on the host culture and the social interactions in this city? What are the main factors of the existing heterogeneity between modern and traditional elements and what similarities are there among these elements?Methodology: The above questions have been testified using a comparative approach and secondary data analysis. Investigating the questions is saying that: this research has been accomplished using both library and field approaches. The library approach encompasses gathering data from the resources being previously performed. The field approach on the other hand is comprised of performing interviews and obtaining data from native and non-native people’s culture and beliefs in Bushehr. The traditional culture has devoted to itself about %40 of the peoples’ culture and beliefs and a little share of the previous culture, and the modern culture about %60 and has been influenced by the present generation and the youth at a meaningfully high level, which has been increased as compared to the past and of course can be investigated by offering management solutions.Findings: Our findings in this research is defined as a set of native and non-native people’s culture and beliefs, cultural objects or anything that has at list one cultural specification in common and the researcher is interested in generalizing the research findings to them.Results:According to the findings of the present study, lots of words and traditions which have been imported and adopted from African countries, Zanzibar and India, have still remained as parts of Bushehri culture, while lots of them have been vanished, forgotten, or thoroughly weakened. Hence, institutions like The Research Center Of Cultural Heritage, Handicrafts And Tourism Organization, other related corporations and free researchers, should investigate and identify these elements, register them as conceptual heritage, also preserve and retain them