بررسی تأثیر مؤلفه های فرهنگی بر مدل برند شخصی مبتنی بر شایستگی های فردی
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیصدیقه صائمیان 1 , مقدسه محمدیان 2 , حمید میر معینی 3 , فرزانه شاهرخی 4
1 - مسئول مکاتبات
2 - ندارد
3 - ندارد
4 - ندارد
کلید واژه: برند شخصی, شایستگی های فردی, ارزش ها و باورها, الگوهای انگیزشی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش:برندسازی شخصی فرایندی است که توسط آن، افراد و تخصصشان مثل برندهای تجاری علامتگذاری میشوند. به عبارت دیگر منجر به یک احساس منحصر به تشخیص به یاد ماندنی و ایدهآل در صاحب برند میشود. از این رو شناخت این حوزهها فرهنگی موثر برای حضور در فضاهای رقابتی با تنوع کارکردهای مدیریت و همچنین، چند منظوره شدن فعالیتها تبدیل به یکی از مهمترین الزامات توسعه مهارتهای فردی شده است. با چنین پیش زمینهای، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مؤلفههای فرهنگی بر مدل برند شخصی مبتنی بر شایستگیهای فردی می باشد. روش پژوهش: داده های گردآوری شده بر حسب نمونه، به تعداد 94 نفر از افراد صاحب برند کشور (ایران) در سال 1392، از طریق پرسشنامه محقق ساز، با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS تحلیل گشته و مدل نهایی ارائه گردید. پایایی این پرسش نامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ 0.80 محاسبه شد و هم چنین برای محاسبه روایی از روایی سازه استفاده شد که نتاج بیانگر روا بودن ابزار تحقیق بود. یافتهها: طبق یافته های بهدست آمده از ضریب استاندارد و آماره t، تمامی ابعاد مؤلفه فرهنگی موثر بر برند شخصی در سطح اطمینان 99% تأثیر مستقیم و معناداری دارند (آماره t خارج بازه 58/2 تا 58/2+ قرار گرفته و ضریب استاندارد مثبت می باشد). نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از برازش مناسب مدل مبنی بر تأثیر ابعاد مؤلفهی فرهنگی، شامل؛ ارزشها و باورها، الگوهای انگیزشی، سبک زندگی و تحمل ابهام بر برند شخصی مبتنی بر شایستگیهای فردی در حوزههای دانش، مهارت و نگرش می باشد.
Introduction and Research Goal: Personal branding is a procedure that individuals and their expertise are marked as commercial brands by using it. On other words, the implementation of this procedure leads to a specific sense of recognition, and a memorable and perfect feeling in the owner of the brand. Hence, the recognition of these fields for participation in competitive environments with a variety of management functions, and also turning the activities to multipurpose ones became one of the main requirements for skills development. With such a background, the present investigation aimed to investigate the Effect of Cultural Components on Personal Brand Model Based on Individual Competencies.Research Methodology: The collected data was obtained from 94 persons who owned brands in Iran in 2013 by using researcher made questionnaire. The reliability of the questionnaire was calculated by employing Cronbach’s alpha method, which was 0.80 The structural validity was used to check the reliability of the questionnaire, and the results validated the research tool. The data was analyzed through Structural Equation Modelling (SEM), Smart PLS software and Multiple Regression (MP), and the final model was presented in this paper.Finding: According to obtaining findings from Standardized coefficients and t-statistics, total of effective cultural components had direct and significant impact on personal brand (-2.58 < t < 2.58 and Standardized coefficients was positive)Conclusion: The results of the present research demonstrated the proper fit of the model based on the effect of the dimensions of cultural components such as Values and beliefs, motivational patterns, lifestyles, and tolerance of ambiguity on personal brand based on individual competencies in the fields of knowledge, skill and attitude.