بررسی عوامل موثر در صادرات کالاهای فرهنگی در ایران و ارایه راهبردهای مدیریتی
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیدکتر سید رضا صالحی امیری 1 , دکتر اسمعیل کاوسی 2 , پوراندخت تقدسی 3
1 - ندارد
2 - مسول مکاتبات
3 - ندارد
کلید واژه: فرهنگ, کالای فرهنگی, اقتصاد فرهنگ, صادرات کالاهای فرهنگی,
چکیده مقاله :
پژوهشگر با هدف بررسی تاثیر عواملی نظیر دین مشترک، زبان مشترک، رشد اقتصادی و فاصله جغرافیایی در صادرات کالاهای فرهنگی و تلاش برای بررسی وضعیت کنونی صادرات کالاهای فرهنگی در کشور است. در راستای تبیین این اهداف، ابتدا به ارایه تعاریفی از کالاهای فرهنگی پرداخته، سپس با بررسی سیاستگذاریهای فرهنگی و بدنبال آن، با درآمدی بر اقتصاد فرهنگ، اهمیت و جایگاه آن شرح داده شده است. در ادامه موضوعاتی از قبیل، بازار و فرهنگ، نقش دولت در بخش هنر، صادرات در یک نگاه کلی،دیدگاههای سازمان تجارت جهانی و چالشها و تجربیات دیگر کشورها در حوزه فرهنگ و کالاهای فرهنگی و همچنین پارهای از نتایج پژوهشهای انجام گرفته در جهان، با موضوع عوامل موثر در تجارت کالاهای فرهنگی ارایه شده است. نهایتا ضمن ارایه مدل مفهومی پژوهش، سوالات، فرضیهها و هدفهای پژوهش مطرح گردید و پس از تجزیه و تحلیل دادهها، مشخص گردیده است که صادرات کالاهای فرهنگی به کشورهایی که دارای رشد اقتصادی منفی بودهاند بیشتر میباشد.
The purpose of this research is surveying of the impressive elements on export ofcultural goods such as common religion, common language, economic growth andgeographical distance and studying the current situation of that in Iran. At first, somedefinition for cultural goods is presented and then through the study of cultural policymakings, the importance and place of economy of culture is explained. Also there areexplanations about subjects such as market and culture, the role of government in arts,export, WTO’s viewpoints and experiences and challenges of other countries inculture and cultural goods and some of the findings of researches.At the end, along with presentation of a conceptual model, research’s questions,hypothesis and goals are represented. Analyzing of data shows that export of culturalgoods to the countries with negative economic growth is more than other counties.