بررسی ارتباط بین فرهنگ سازمانی و اخلاق حرفهای در واحد مالی سازمانهای غیر دولتی
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیمحمدرضا شور ورزی 1 , ستاره لطفی 2
1 - ندارد
2 - (مسئول مکاتبات
کلید واژه: فرهنگ, اخلاق حرفه ای, کارکنان واحد مالی, ابعاد فرهنگی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: موضوعات اخلاقی در سازمانهای غیر دولتی و جهت گیریهای اخلاقی فرهنگ سازمانی، مدیران سازمانها را به دانش اخلاق حرفهای سوق میدهد. آنها از این دانش انتظار دارند تا با ارائه اصول و ضوابط اخلاقی به تحلّی مشکلات حرفهای بپردازند. هدف این پژوهش کمک به سازمانهای غیر دولتی در جهت بالا بردن سطح اخلاق حرفهای و یافتن عوامل تأثیرگذار بر آن در این سازمانها میباشد. روش پژوهش: این تحقیق یک تحقیق علمی بوده و نوع آن کاربردی است و روش آن تجربی که به بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر اخلاق حرفهای میپردازد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد که در سازمانهای غیر دولتی ابعاد فرهنگی مورد بررسی با اخلاق حرفهای رابطهای ندارند و فاکتورهای دیگری در تعیین رویهی اخلاق حرفهای کارکنان موثر است. نتیجه گیری: مدیران در سازمانهای غیر دولتی بر پیش شرطهای یک رفتار غیر اخلاقی و زیر بنای اخلاق تاکید داشته و روشهایی که بر آن اساس افراد میتوانند اخلاقیات را به عنوان یک عادت در محل کار در آورند را استخراج کرده و تکرار کنند. همچنین در این سازمانها برای تشویق کارکنان به اخلاق حرفهای از آن به عنوان معیار اصلی در ساختار پاداش بهره بگیرند. تا احتمال اینکه سازمان غیر دولتی از رویهی اخلاق حرفهای خارج گردند، بیشتر از پیش کاهش یابد.
Introduction and Research Objectives : Ethical issues and orientations of organizational culture in non ‐governmental organizations lead managements toward professional ethics knowledge. They expect this knowledge to offer standards and principles of ethics for solving professional problems. Helping to non ‐governmental organizations in order to promoting professional ethics and finding the affective factors on professional ethics is the purpose of this study. Method : Research method in this paper has an applying purpose and experimental performance that. It is checking Impact of culture on professional ethics Results : According to study results, there is no significant relationship between cultural dimensions and ethics in nongovernmental organizations and it is probable that there are other factors in ethics. Conclusion: The managers in nongovernmental organizations should emphasize on immoral behavior pre ‐requests and moral basis and should extract and repeat the methods that individuals can form ethic as a habit based on it. Although, for encouraging staff to professional ethic they can use it as a main criteria in a rewarding structure to reduce possibly exertion of ethic policy.