بررسی و ارزیابی راهبردهای کارآفرینی فرهنگی (موسسه های فرهنگی و هنری کشور) و ارائه مدل مطلوب
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیسهیلا کیاسی 1 , دکتر زهرا برومند 2
1 - نویسنده و مسئول مکاتبات
2 - ندارد
کلید واژه: کارآفرینی فرهنگی, موسسه های فرهنگی, موسسه های هنری,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف شناسایی مولف ههای ارزیابی راهبردهای کارافرینی فرهنگی و تعیین تاثیر گذارترین مولف هها در اجرای این راهبردها و ارائه یک مدل مناسب برای موسس ههای فرهنگی و هنری با استفاده از پرسشنامه و به روش توصیفی از نوع موردی- زمینه ای، روش شناسی مبتنی بر واریانس به روش حداقل مربعات جزیی و روش آنتروپی شانون انجام شده است. در این پژوهش کاربردی، پژوهشگر ابتدا با تعاریفی از کارآفرینی فرهنگی و راهبری کارآفرینی فرهنگی به اهمیت نقش ارزیابی راهبردهای کارافرینی فرهنگی در جهت توسعه فعالیت های موسسه های فرهنگی و هنری غیر انتفاعی پرداخته است. برای تعیین فرضیه های پژوهش، علاوه بر مطالعه پیشینه پژوهش پروژه ای با شرکت 40 مدیر موسسه های کارآفرینی فرهنگی انجام شد و نتایج این پژوهش حاکی از آن است که عوامل محیط داخلی بیش از عوامل محیط بیرونی در فرآیند ارزیابی استراتژی اهمیت دارند. در این فرآیند به عواملی نظیر امکان پذیری، ثبات رویه، مزیت رقابتی و سازگاری با عوامل محیطی به عنوان نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدهای محیطی توجه شده است.
The present study aims at investigating the factors for analyzing culturalentrepreneurship guidelines and indicating the most effective factors in performingthe guidelines as well as providing an appropriate model for art and cultural institutes.In order to conduct the study, a questionnaire based on both kinds of the descriptivemethod, case and field, and a variance-based methodology have been adopted asmethods of data collection and data analysis. Upon providing the definitions ofcultural entrepreneurship and cultural entrepreneurship management, the researcherhas dealt with the significance of cultural entrepreneurship guidelines analysis indeveloping activities of utilitarian and non-utilitarian art and cultural institutes. Inaddition to reviewing the related literature, in order to come up with the researchhypotheses, a study was run in which more than 40 managers from different art andcultural institutes participated in the study. The results indicated that the role of insideenvironment factors were more significant than the outside environment ones in theprocess of strategy analysis. In this study, some factors such as probability, stability,competitive advantage, and compatibility with environmental factors have been copedwith as merits, demerits, opportunities and environmental threats.