آسیب شناسی مشکلات مدارس چند فرهنگی
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیعبدالرحیم رحیمی 1 , نسرین عباسی 2
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
مسئول مکاتبات
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدتهران جنوب
کلید واژه: مدارس چند فرهنگی, مشکلات آموزشی, مشکلات تربیتی,
چکیده مقاله :
مقدمه وهدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر، شناسایی مشکلات و معضلات موجود در مدارس چند فرهنگی شهرستان شهریار از دیدگاه معلمان شاغل در این مدارس است. لذا با بررسی نظرات معلمان به آسیب شناسی و مشکلات آموزشی و تربیتی مدارس چند فرهنگی پرداخته است. روش پژوهش: روش انجام تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی است که به صورت کیفی مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه هدف، معلمان مدارس مقطع ابتدایی است که به صورت تصادفی از میان تمامی معلمان انتخاب گردیده اند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، که از طریق مصاحبه گردآوری شده است از آمار توصیفی استفاده گردیده است. یافتههای پژوهش: یافتههای این پژوهش حاکی از ارائه راه حلهایی برای مشکلات آموزشی مانند: ارائه خدمات مشاورهای به دانش آموزان جندفرهنگی برای مقابله با احساس خجالت و کمرویی، اهمیت دادن به فرهنگهای مختلف در متون کتابهای درسی، مشارکت دانش آموزان درفعالیتهای گروهی، پایین آوردن جمعیت کلاسها دراین مناطق، تعامل بیشتر با خانوادهها به منظور شناخت بیشتر وارائه مشاوره به آنها وهمچنین ارائه راه حلهایی برای مشکلات تربیتی مانند: عدم تبعیض وتوجه خاص به فرهنگ ها، تاکید بیشتر برنقاط مشترک فرهنگها وتشکیل گروههای آموزشی با دانش آموزان فرهنگهای مختلف توسط معلمان میباشد. نتیجه گیری: نتایج حاصل از تحقیق حاکی از شناسایی مجموعهای از آسیبهای آموزشی مانند: مشکلات یادگیری به دلیل دو زبانه بودن و لهجه دار بودن، عدم تناسب محتوای آموزشی با فرهنگهای موجود، عدم آشنایی معلمان با فرهنگهای مختلف، و آسیبهای تربیتی مانند: انجام مراسم رسمی که بیشتر در راستای فرهنگ گروه اکثریت است، احساس خود کم بینی و اعتماد به نفس پایین در دانش آموزان دو زبانه است.
Research Objective: This study aimed identifies problems and issues in multicultural schoolsof Shahriar city views of teachers working in the schools. This study examined the views ofdifferent researchers to explain the components of multicultural education in the schools.Method:The conducted research, a descriptive survey that has been studied qualitatively.Target population, primary school teachers who were selected randomly from among allteachers. In order to analyze the data that has been collected through interviews ofdescriptive and inferential statistics were used.Findings: The findings suggest solutions to educational problems such as: providingconsulting services to the students to cope with feelings of embarrassment and shyness,stress the importance of culture in literature textbooks, students' participation in groupactivities, low bringing class population in these areas, in order to identify more and moreinteraction with families to advise them and provide solutions to educational problems suchas non-discrimination and attention to culture and to form joint cultural emphasis pointDepartment teachers have with students of different cultures.Conclusion:The results suggest the identification of a set of training injuries such as learningproblems due to being bilingual and being accented, the cultural inappropriateness ofEducation, teachers' lack of familiarity with different cultures, and educational harm such anofficial ceremony that is more in line with the culture of the majority group, their sense ofinferiority and low self-esteem in students is bilingual.