راهکارهای ارتقای مسئولیت اجتماعی در میان مدیران ستادی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگی
1 - ندارد
کلید واژه: مسئولیت اجتماعی, مشارکت اجتماعی, سرمایهی اجتماعی, دانشگاه آزاد اسلامی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: امروزه بشر نگران آینده زمین و وارثان خود میباشد. شاید اگر آیندگان زمینی نیز امروز میتوانستند به مانند مالکان، کارکنان و مشتریان سازمانهای امروزی از حق و حقوق خود دفاع کنند، بزرگترین جنگ عالم گیر بین امروز و فردا بپا میشد و اینک که چنین توانی را ندارند، بعضی از مالکان خود خواه زمینی تنها به شعارهایی بسنده میکنند که به فکر حقوق آیندگان نیز هستیم. بررسی راهکارهای ارتقای مسئولیت اجتماعی در میان مدیران ناگزیر است به ابعاد مسئولیت سازمانی، کارکردهای اقتصادی و حقوقی توجه لازم داشته باشد چرا که ارتباط معناداری این سه مؤلفه به هر چه میزان قوی باشد میتواند راهکار مورد نظر را تقویت نماید. روش پژوهش: پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی محسوب میگردد که برای جمع آوری اطلاعات پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است. یافتهها: با استفاده از آزمون کای اسکوئر (کای دو) مشخص شد بین مؤلفههای سازمان، حقوقی و اقتصادی رابطهی معنا داری وجود دارد. نتیجه گیری: نتایج نهایی حاصله از پژوهش نشان دهندهی این مطلب است که: در بخش مسئولیت سازمانی شامل مؤلفه های: ضوابط رفتاری، اخلاقی و اطاعتپذیری، فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی مطلوب و موثر، میزان تعهد مدیران، و میزان نظارت بر امور سازمانی، ایجاد دلبستگی در نیروهای تخصصی، و شیوه عمل مدیران، حسن اجرای امور و برنامهها در ارتقاء مسئولیت اجتماعی تأثیر گذار هستند با توجه به اینکه ضعیف ارزیابی شدهاند لازم است مورد توجه جدی قرار بگیرد. در بخش اقتصادی: کاهش فساد اداری، کاهش فقر، افزایش رفاه عمومی، بین شفافیت در فعالیتهای اداری، اقتصادی و تجاری، بازدهی مناسب و مطلوب، بین کاهش هزینهها و افزایش کارایی، تأمین نظر مشتریان یا مراجعین مؤلفههای تأثیر گذار بودند برای ارتقاء مسئولیت اجتماعی میبایست مورد اهتمام جدی مدیریت قرار بگیرد. در بخش حقوقی: برای ارتقاء مسئولیت اجتماعی و تعلیم و تربیت مطلوب و مناسب، و ایمنی و بهداشت، مسئولیت حقوقی، رعایت حقوق کارکنان، رعایت حقوق ذینفعان از مؤلفههای تأثیر گذار بود که در بررسی به عمل آمده ضعیف ارزیابی شدهاند.
Introduction and aim: Today the man is anxiety for the future of the earth and it’s heirs. Perhaps if next land generations could defend today a owners, employees and Customers of current organizations from it’s right, the biggest war would make between today and tomorrow and so now that they don’t afford it, some of pride land owners consider mottos that we also think about next generations. The review of social responsibility promotion alternatives among managers must pay a necessary attention to organizational responsibility dimensions, economic and legal functions, because the more strong the meaningful relationship of these three components, the better reinforcement the required alternative . Methodology: The research from functional aim perspective and from data collection method perspective is considered from descriptive-measuring type that is has been used from questionnaire for collecting research information . Findings: It was determined using K-score (k2) test that there is a meaningful relationship between legal and economic and organization components . Conclusion: the final result of research show that at organizational responsibility port including components of moral, behavioral regulation and compliance, the effective and reasonable cultural and social activities, managers commitment amount, and supervision amount on organizational affairs, attachment making at specialist forces and manager practice, the performance virtue of effective and program at social responsibility promotion are effective . Given they have been evaluated poorly it is necessary that they are considered seriously. At economic part, the administrator corruption decline, poverty decline, public welfore increase between cleanness at administrative, economic and trade activities, reasonable and suitable yield, between costs decline and efficiency increase, customers opinion supply were effective components. In order to promote a social responsibility promotion and reasonable and suitable training, health and safety. Legal responsibility, employee right compliance .Stakeholders right compliance were effective components that they have been evaluated poorly.