مطالعه کیفی توسعه و تغییر فرهنگ سازمانی و شناسایی نقاط اهرمی آن با رویکرد اصلاح اخلاق کار در سازمان های دولتی (مورد مطالعه استان گلستان)
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانمجتبی رنجبر 1 , اکبر اعتباریان خوراسگانی 2 , مهربان هادی پیکانی 3
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
کلید واژه: اخلاق کار, توسعه, فرهنگ سازمانی, استان گلستان, سازمان های دولتی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقاط اهرمی فرهنگ سازمانی آن با رویکرد اصلاح اخلاق کار و طراحی الگوی توسعه و تغییر آن در سازمان های دولتی استان گلستان انجام شد. نوع پژوهش کیفی و روش پژوهش گراندد تئوری بود. جامعه آماری پژوهش شامل 17 نفر از مدیران سازمان های دولتی استان گلستان بود که با استفاده از مصاحبه داده ها و اطلاعات مورد نیاز پژوهش گردآوری شد. یافته ها در سه مرحله کدگذاری 1- کدگذاری باز 2- کدگذاری محوری و 3- کدگذاری انتخابی اجرا شد که در مجموع 73 مفهوم از مصاحبه ها استخراج و در قالب 7 مقوله اصلی حول محور اخلاق کار تقسیم بندی شد. نتیجه پژوهش نشان داد: مقوله اول، که رویکرد راهبردی به اصلاح اخلاق کار نام دارد با نتیجه (600/0)، مقوله دوم که مدیریت ارزش های سازمان نام دارد با نتیجه (446/0)؛ مقوله سوم که مدیریت عملکرد تغییر مدار نام دارد با نتیجه (505/0)؛ مقوله چهارم که مهارتهای رهبری تحول گرا نام دارد با نتیجه (729/0)؛ مقوله پنجم که کارکنان حامی تغییر نام دارد با نتیجه (618/0)؛ مقوله ششم که مدیریت دانش و اطلاعات تغییر نام دارد با نتیجه (730/0)؛ و مقوله هفتم که سازماندهی متناسب باز نام دارد با نتیجه (646/0)، هرمقوله بیشترین و کمترین ضریب مسیر نسبت به پیامدهای اصلاح اخلاق کار را به خود اختصاص داده اند.
The purpose of this study was to identify the leverage points of its organizational culture with the approach to reforming the work ethic and designing its development model and its transformation into governmental organizations of Golestan province. The type of qualitative research and research method was grounded theory. The statistical population of the study consisted of 17 managers of governmental organizations in Golestan province. Data were gathered using interviews and information required for research. The findings were carried out in three stages: 1. open coding, 2. Axial coding, 3.Selective coding. Finding: 73 concepts were extracted from the interviews and divided into 7 main categories around the work ethics. The result of the research showed that the first category, the strategic approach to the reform of work ethics, (0.600), the second category, the management of the values of the organization (0.446); the third category, the management of the change (0.505); the fourth category, The transformational leadership skills (0.729); the fifth category the sponsoring staff (0.618); the sixth category, The knowledge and information management (0.730); and the seventh category, the proportional organization (0.664), each one has the highest and the least coefficient of path toward the consequences of reforming work ethic.
_||_