مقایسه ارزشهای فرهنگی سه نسل انقلاب و نسبت آنها با گفتمان توسعه
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایراناسفندیار Esfandiyar 1 , مهرداد نوابخش 2 , منصور حقیقتیان 3
1 - دانشجوی دکترای جامعهشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، تهران، ایران
2 - استاد دانشکده علوم انسانس و اجتماعی
3 - دانشیار گروه جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، تهران، ایران
کلید واژه: تهران, نسل, تفاوت نسلی, ارزشهای فرهنگی, گفتمان توسعه,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف مقایسهی ارزشهای فرهنگی سه نسل انقلاب و نسبت آن با گفتمان توسعه انجام شد. پژوهش حاضر از نوع پیمایشی-توصیفی و با ابزار پرسشنامه انجام شد. جامعه آماری تحقیق کلیه شهروندان بالای 15 سال شهر تهران بودند که از ضریب آلفای کرونباخ در سطح خطای 5% برای تعیین حجم نمونه استفاده شد که حجم نمونه 384 نفر بدست آمد که به حجم 400 نفر افزایش یافت. روش نمونهگیری، به صورت تصادفی بود که در آن افراد در دسترس به صورت تصادفی انتخاب میشدند و پرسشنامه در اختیار آنها قرار میگرفت. روش تجزیه و تحلیل دادهها با آزمون تحلیل واریانس یکراهه انجام شد. نتایج نشان داد: ارزشهای فرهنگی در بین سه نسل تفاوت معنیداری دارد؛ نسل سوم بیشتر به ارزشهای مدرنتری نظیر ارزشهای پوشش آزاد، آزادی در تولید محصولات فرهنگی، آزادی ارتباطات اجتماعی، مخالف با فیلترشدن رسانههای اجتماعی، دسترسی آزاد به رسانهها بدون سانسور، شادی بدون محدودیت، حضور زنان در همه عرصهها، مقیدنبودن به ازدواج، داشتن سبک زندگی دلبخواهانه، به رسمیت شناخت حقوق تمامی اقلیتهای مذهبی، به رسمیت شناخت حقوق تمامی اقلیتهای قومی، تبلیغ ارزشهای جهانی پایبند هستند در حالیکه نسلهای دوم و سوم بیشتر بر ارزشهای انقلابی-مذهبی پایبند هستند نظیر؛ تبلیغ ارزشهای اسلامی، تبلیغ ارزشهای ایرانی و حفظ ارزشهای انقلابی. نتایج دیگر پژوهش نشان داد؛ جنسیت و وضعیت تاهل تاثیر بر ارزشهای فرهنگی ندارد اما سن و تحصیلات تاثیر مثبتی بر ارزش-های فرهنگی دارند. در نهایت باید گفت که ارزشهای نسل سوم انقلاب بیشتر از نسل اول و دوم به سمت گفتمان توسعه گرایش دارد.
The aim of this study was to compare the cultural values of the three generations of the Islamic Revolution and its relationship with the development discourse. The statistical population of the study was all citizens over 15 years of age in Tehran. Cronbach's alpha coefficient was used at 5% error level to determine the sample size. The sample size was 384 people and increased to 400 people. The sampling method was random in which available people were randomly selected and a questionnaire was provided to them. Data analysis was performed by one-way analysis of variance. The results showed: cultural values are significantly different between the three generations; freedom to produce cultural products, freedom of social communication, opposition to social media filtering, free access to uncensored media, unrestricted happiness, the presence of women in all spheres, not bounding to marriage, having an arbitrary lifestyle, recognizing the rights of all religious minorities, recognizing the rights of all ethnic minorities, and promoting universal values. While the second and third generations are more committed to revolutionary-religious values, such as; Propagation of Islamic values, propagation of Iranian values and preservation of revolutionary values. Other research results showed; Gender and marital status do not affect cultural values, but age and education have a positive effect on cultural values. Finally it must be said that the values of the third generation of the revolution tend more towards the development discourse than the first and second generations.
_||_