طراحی الگوی تبیین مولفههای گرایش به شبکههای اجتماعی با روش فراترکیب
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانغلامرضا تاج بخش 1 , امین گودرزی 2 , محمد سمیعیانی 3
1 - دانشیار و عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه آیت الله بروجردی، بروجرد، ایران.
2 - دکتری بررسی مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
3 - استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه انتظامی امین، تهران، ایران.
کلید واژه: شبکههای اجتماعی, فراترکیب, فرصتها, تهدیدات,
چکیده مقاله :
با توجه به حضور گستردهی شبکههای اجتماعی و نرمافزارهای تلفن همراه در خانوادهها و استفادهی روز افزون اعضای خانواده از این آن، این مقاله پژوهشی در صدد طراحی الگوی تبیین مؤلفههای گرایش به شبکههای اجتماعی است. جمعیت مورد مطالعهی پژوهش را تمامی مقالههای مرتبط با موضوع پژوهش شامل میشود. در راستای انجام پژوهش پس از طراحی سوالات پژوهش، جستجویی نظامند بر اساس کلیدوازههای مرتبط، شبکههای اجتماعی، اینترنت ، فضای مجازی از پایگاههای داده که شامل تمامی نشریات علمی ـ پژوهشی معتبر داخلی از سالهای 1388 تا سال 1396 صورت گرفته است. نتایج حاصل از بررسی 36 مقاله از 72 مقالهی اولیه پژوهشگران 8 بعد را به عنوان ابعاد اصلی گرایش به شبکههای اجتماعی که در پژوهشهای مختلف داخلی در سالهای 1388 تا اواخر 1396 به آن اشاره شد؛ شناسایی کردهاند. بر اساس این ابعاد مدل یکپارچه نهایی ارایه و اعتبار سنجی شده است. این مقاله با شناسایی تمامی ابعاد گرایش به شبکههای اجتماعی در منابع موجود در سالهای 1388 تا اواخر 1396 میتواند به عنوان مبنایی برای شناسایی علل گرایش به شبکههای اجتماعی در ایران برای محققین و سایر گروهها، همچون برنامهریزان و مدیران دولتی جهت آموزش جامعه قرار گیرد.
Considering the widespread presence of social networks and mobile phone software in families and the increasing use of this by family members, this research article aims to design a model to explain the components of the tendency to social networks. Is. The study population of the research includes all the articles related to the research topic. In order to carry out the research, after designing the research questions, a systematic search was conducted based on relevant keywords, social networks, internet, virtual space from databases that include all valid domestic scientific-research publications from 1388 to 1396. There have been. The results of the review of 36 articles out of 72 primary articles of the researchers identified 8 dimensions as the main dimensions of the tendency towards social networks, which were mentioned in various domestic researches in the years 2018 to the end of 2016; have identified Based on these dimensions, the final integrated model has been presented and validated. This article, by identifying all the dimensions of the trend towards social networks in the available sources from 1388 to the end of 1396, can be used as a basis for identifying the causes of the trend towards social networks in Iran for researchers and other groups, such as the program Rizan and government administrators should be placed for community education.