عملکرد سازمان تامین اجتماعی در تحقق عدالت اجتماعی
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانمجید بدلی وند 1 , حبیب الله کریمیان 2 , سروش فتحی 3
1 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی، گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
2 - استادیار جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
3 - دانشیار جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: استحقاق و شایستگی, دسترسی برابر, سازمان تامین اجتماعی, عدالت اجتماعی, فرصتها و منابع,
چکیده مقاله :
عدالت اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین آرمان های بشری از دیرباز مورد توجه اندیشمندان و صاحب نظران بوده است و نابرابری و یااحساس نابرابری مهمترین عامل ایجاداحساس بی عدالتی است .لذا تحت تاثیر نظریه های ارائه شده در این زمینه و خواست و اراده ملت ها برای کاهش نابرابری و تحقق عدالت به ویژه در دنیای مدرن نهادهاو سازمان های مختلفی ایجاد شده اند.هدف این مطالعه بررسی عملکرد سازمان تامین اجتماعی در تحقق عدالت اجتماعی است . روش تحقیق از نوع پیمایش و جامعه آماری کلیه بیمه شدگان اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ می باشد که یک نمونه 385 نفری با استفاده از فرمول کوکران تعیین و به شیوه نمونه گیری خوشه ای و تصادفی ساده انتخاب شدند. که اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزارspss بر مبنای میزان 12 شاخص خدمات سازمان تامین اجتماعی مورد تحلیل قرار گرفته اند.که مهمترین تعهدات و خدمات سازمان تامین اجتماعی مستمریبازنشستگی ، مستمریاز کار افتادگی ، مستمری بازماندگان ، مقرریبیمه بیکاری ، غرامت دستمزد ایام بیماری ، غرامت دستمزد ایام بارداری ، پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی، کمک هزینه ازدواج و کمک هزینه کفن و دفن است. تحلیل داده ها نشان می دهد که2/6درصدازپاسخگویان مورد مطالعه، عملکردسازمان تامین اجتماعی رادرحدخیلی بد،4/17درصدازپاسخگویان درحد بد، 4/34درصدازپاسخگویان درحدمتوسط،4/27درصددر حدخوب و5/14درصد در حد خیلی خوب می دانند، بنابراین اکثریت پاسخگویان، عملکرد تامین اجتماعی را در حد متوسط می دانند. یافته های استنباطی موید این واقعیت است که میزان تأثیر نقش و جایگاه تامین اجتماعی(ارائه خدمات بیمه ای و درمانی) بر هر یک از شاخص های عدالت اجتماعی به ترتیب عبارت اند از: نظام حمایتی و بازتوزیعی(77/0)، شرایط برابر برای دسترسی به فرصتها و منابع(71/0) و استحقاق و شایستگی(64/0).
Social justice as one of the most important human ideals has long been considered by thinkers and experts and inequality or the feeling of inequality is the most important cause of injustice. Therefore, under the influence of theories and the will of nations to reduce Inequality and the realization of justice, especially in the modern world, various institutions and organizations have been created. The purpose of this study is to examine the performance of the Social Security Organization in the realization of social justice. The research method is survey and the statistical population is all insured persons of the General Department of Social Security West of Greater Tehran. A sample of 385 people was determined using the Cochran's formula and selected by simple cluster and random sampling. The information collected using SPSS software has been analyzed based on 12 services of the Social Security Organization. The most important obligations and services of the Social Security Organization are pension, disability pension, survivors' pension, unemployment insurance benefit, wage compensation. Sick days are maternity pay, medical allowances, marriage allowances and burial allowances. Data analysis shows that 6.2% of the respondents know that the performance of the Social Security Organization is very bad, 17.4% of the respondents are moderately bad, 34.4% of the respondents are mediocre, 27.4% are good and 14.5% are very good. Are considered moderate. Inferential findings confirm the fact that the impact of the role and position of social security (provision of insurance and medical services) on each of the indicators of social justice are: support system and redistribution (0.77), equal conditions for Access to opportunities and resources (0.71) and entitlement (0.64).
_||_