بررسی تاثیر فشارهای هنجاری بر مدیریت بدن زنان
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانافسانه توسلی 1 , الهام حبیبی 2
1 - استادیار دانشکده علوم اقتصادی- اجتماعی دانشگاه الزهرا
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
کلید واژه: مدیریت بدن, فشارهای اجتماعی, گروههای مرجع, خانواده, همالان, رسانه ها,
چکیده مقاله :
مدیریت بدن از جمله مفاهیمی است که در یک دو دهه اخیر در عرصه علوم اجتماعی و جامعه شناسی بدن بدانپرداخته شده است .مدیریت بدن به معنای مراقبت مستمر و دائمی از بدن تعریف و تعبیر شده و دارای اشکالگوناگونی می باشد. در واقع مدیریت بدن به کنترل و نظارتی گفته می شود که هر کدام از افراد جامعه نسبت بهااند م خود انجام می دهند و اشکال آن از جراحی های زیبایی تا فعالیتهای ورزشی و مراقبت های پزشکی را در برمی گیرد. از اینرو مدیریت بدن به عنوان یک استراتژی مهم درآمده است که افراد را برای نیل به اهدافی چونسلامت و تندرستی و بدست آوردن منزلت اجتماعی ، یاری می رساند.زنان بیشتر از مردان نسبت به وضعیت ظاهر و زیبایی خود دقت نظر دارند و این توجه سبب می شود تا گاهیبصورت افراطی، رفتارهایی به منظور مطابقت دادن ویژگی های بدن خود با الگوهای فرهنگی زیبایی و چهره واندام که در رسانه های جمعی و صنعت زیبایی ، تبلیغ می شود، اتخاذ کنند که تبعات سوئی ببار می آورد .پرسش اصلی تحقیق حاضر اینست که چگونه فشارهایی که از طرف ساختارهای جامعه وارد می شود ، هنجارهاییرا بوجود می آورد که زنان و دختران خود را ملزم به تبعیت از آن می کنند و افراد برای نزدیک شدن به ایناستانداردها و ایده آلها دست به جراحی زیبایی می زنند و یا به فعالیت ها ی ورزشی می پردازند. در این راستا ازنظریه پارسونز استفاده شده است.جامعه آماری متشکل از 264زن 18تا 40ساله ) 132زن مراجعه کننده به کلینیک های جراحی زیبایی و132زن مراجعه کننده به مراکز ورزشی( منطقه یک شهر تهران ، و روش تحقیق پیمایش می باشد واز ابزارپرسشنامه و برنامه SPSSبرای تحلیل آماری استفاده شده است.نتایج تحقیق حاکی از آن است که فشارهای هنجاری بر مدیریت بدن،موثر است.همچنین مدیریت بدن درگروههای سنی مختلف ،گروههای تحصیلی مختلف ، وضعیت های تاهل مختلف تفاوت معناداری دارد. در حالیکهمدیریت بدن در گروههای شغلی مختلف تفاوت معناداری ندارد و بین مدیریت بدن با میزان درآمد رابطه معناداریوجود ندارد
_||_