تحلیل رابطه بعد اجتماعی حمل و نقل شهری و توسعه اجتماعی در شهر تهران
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایران
صدیقه نظری
1
(دانشجوی دکتری جامعه شناسی اقتصادی و توسعه، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
سروش فتحی
2
(دانشیار گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
کلید واژه: حمل و نقل, حمل و نقل شهری, سرمایه اجتماعی, توسعه اجتماعی, شهر تهران,
چکیده مقاله :
امروزه حمل و نقل شهری و آثار و پیامدهای آن علاوه بر حوزههای کالبدی و زیست محیطی، در حوزههای اجتماعی و فرهنگی مسألهساز بوده، بهطوری که این موضوع در کلانشهرهای کشورهای در حال توسعه از ابعاد پیچیدهتری نیز برخوردار است. بدین ترتیب با توجه به این که شهر تهران به عنوان بزرگترین کلانشهر با حجم و تراکم جمعیتی و حجم انبوه جابجایی و حمل و نقلی درون و برون شهری مواجهه بوده و در بعد فنی و زیرساختی نیز در سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته، اما کماکان تبعات و پیامدهای حمل و نقلی در حوزههای زیستمحیطی و سلامت، به عنوان یکی از مهمترین مسائل شهر تهران پابرجاست. حال با توجه به اهمیت این موضوع، مسأله محوری مطالعه حاضر این است که آیا بعد اجتماعی حمل و نقل شهری و تقویت این بعد، تأثیری در توسعه اجتماعی دارد. در این راستا استدلال مقاله این بوده که تقویت بعد اجتماعی حمل و نقل شهری به مثابه سرمایه اجتماعی، که منجر به شکلگیری توسعه اجتماعی در شهر میشود. به منظور بررسی و تحلیل این امر با استفاده از روش تحقیق اسنادی و کتابخانهای و با بهرهگیری از ابزار فیشبرداری نظری و تحلیل مضمون، سعی شد ضمن بررسی نظری مفاهیم مرتبط با ابعاد اجتماعی حمل و نقل شهری و توسعه اجتماعی، نقش بعد اجتماعی حمل و نقل شهری در سرمایه اجتماعی و در نتیجه شکلگیری توسعه اجتماعی مبتنی بر استنباطهای نظری، تحلیل شود. یافتههای مطالعه نشان داد که در بعد مفهومی وسیع، توسعه اجتماعی یعنی بهتر شدن و ارتقای وضعیت زندگی انسان، که تقویت شاخصهای امنیت اجتماعی، مشارکت اجتماعی، آموزش و فرهنگسازی و هویت اجتماعی، در راستای تعدیل و کاهش آسیبهای اجتماعی فضاهای مرتبط با حمل و نقل شهری عمل کرده و منجر به ایجاد سرمایه اجتماعی میشود و محصول نهایی این فرایند شکلگیری توسعه اجتماعی در شهر است و در نتیجه سرمایه اجتماعی به عنوان بعد اجتماعی حمل و نقل شهری، نقش و سهم مهمی در توسعه اجتماعی شهر تهران دارد.
Today, urban transportation and its effects and consequences, in addition to the physical and environmental spheres, are problematic in the social and cultural spheres, as it has more complex dimensions in the metropolitan cities of developing countries. Thus, considering that Tehran city as the largest metropolis faces a population density and massive volume of transportation and transportation inside and outside the city, and also the technical and infrastructural aspect has been dramatically increased in recent years, but still the consequences and transport implications in environmental and health areas, is one of the most important issues in Tehran. Given the importance of this matter, the central issue of the present study is whether the social dimension of urban transport and the strengthening of this dimension has an impact on social development. In this regard, the argument is that strengthening the social dimension of urban transport as social capital, leads to the formation of social development in the city. In order to study and analyze this issue using the documentary and library research method and using the theoretical analysis tool and its analysis, we try to investigate the concepts of social dimensions of urban transportation and social development, the role of social dimension of urban transportation in social capital and, consequently, the formation of social development based on theoretical implications. The findings of the study show that in a broad conceptual dimension, social development, namely, the improvement of the human condition, which strengthen social security indicators, social participation, education and culture, and social identity, in order to reduce the social damage to urban transportation spaces action and it leads to the creation of social capital and the final product of this process is the formation of social development in the city, and as a result, social capital as a social dimension of urban transport plays an important role in the social development of Tehran.
_||_