تعیین عوامل موثر بر گرایش به کارآفرینی اجتماعی با تاکید بر هوش اجتماعی در سازمان تامین اجتماعی
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانحسین ترابی 1 , فریدون آزما 2 , پرویز سعیدی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه کارآفرینی، واحد علی آبادکتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آبادکتول، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران
کلید واژه: کارآفرینی اجتماعی, هوش اجتماعی, دلفی فازی, تحلیل سلسله مراتبی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر تعیین عوامل موثر بر گرایش به کارآفرینی اجتماعی با تاکید بر هوش اجتماعی در سازمان تامین اجتماعی بوده است که از لحاظ هدف کاربردی و از حیث روش اجرا توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی میباشد که به روش آمیخته اکتشافی انجام شده است. در مرحله کیفی تیم مشارکتکننده تحقیق 39 نفر از اساتید دانشگاهی و مدیران عالی سازمان تامین اجتماعی استانهای شمالی میباشند که به روش هدفمند و تکنیک گلوله برفی انتخاب شدهاند. همچنین در مرحله کمی جامعه آماری را کارشناسان سازمان تامین اجتماعی استانهای شمالی تشکیل میدهند که تعداد آنان 1000 نفر میباشد که برای تعیین حجم نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان 278 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. برای شناسایی ابعاد و مؤلفههای کارآفرینی اجتماعی با تاکید هوش اجتماعی از روش دلفی فازی استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها عبارتند از: مصاحبه، اسناد و مدارک و پرسشنامه که نتایج تحقیق نشان داد چهار بعد اصلی: مهارتهای اجتماعی- پردازش اطلاعات اجتماعی- مطلوبیت اجتماعی و آگاهی اجتماعی و 17 مؤلفه، به عنوان مهمترین مؤلفههای کارآفرینی اجتماعی مبتنی بر هوش اجتماعی شناسایی شده است، همچنین برای برازش الگو از روش تحلیل عاملی اکتشافی و برای رتبهبندی از روش تحلیل سلسله مراتبی استفاده شده که به ترتیب شاخص مهارتهای اجتماعی با امتیاز 472/0، آگاهی اجتماعی با امتیاز 256/0، پردازش اطلاعات اجتماعی با امتیاز 164/0 و مطلوبیت اجتماعی با امتیاز 108/0 دارای اولویت میباشند.
Agrawal, A., & Sahasranamam, S. (2016). Corporate social entrepreneurship in India. South Asian Journal of Global Business Research, 5(2), 214-233.
Alizadeh, M., Abbaszadeh, M., Hayati, S. (2015). Study of the Relationship between Social Intelligence and Entrepreneurship Ability of Graduate Students of Tabriz University. Quarterly Journal of Social Studies and Research in Iran, 5(3), 368-345. [Persian]
Boyatzis, R. E., Gaskin, J., & Wei, H. (2015). Emotional and social intelligence and behavior. In Handbook of intelligence (pp. 243-262). Springer, New York, NY.
Canestrino, R., Ćwiklicki, M., Magliocca, P., & Pawełek, B. (2020). Understanding social entrepreneurship: A cultural perspective in business research. Journal of Business Research, 110, 132-143.
Dacin, M. T., Dacin, P. A., & Tracey, P. (2011). Social entrepreneurship: A critique and future directions. Organization science, 22(5), 1203-1213.
Erin, C., Jarrod, O., Suzanne, F., (2018). The study of the relationship between social intelligence with social entrepreneurship and organizational entrepreneurship in small and medium sized companies in the German business community. Social Enterprise Journal, 14(2), 130-155.
Firoozabadi, S., Imani, H., Dabaghi, H. (2018). Rural Women's Cooperatives with Potential for Social Entrepreneurship (Case Study: Mehr Afarin Rural Women's Cooperative -Pakdasht County). Quarterly Journal of Women in Development and Politics, 16(1), 173-149. [Persian]
Frank, H., Lueger, M., & Korunka, C. (2007). The significance of personality in business start-up intentions, start-up realization and business success. Entrepreneurship & Regional Development, 19(3), 227-251.
Garg, N., Jain, A., & Punia, B. K. (2020). Gratitude, social intelligence, and leadership among university teachers: mediation and moderation analysis. International Journal of Organizational Analysis.
Gupta, P., Chauhan, S., Paul, J., & Jaiswal, M. P. (2020). Social entrepreneurship research: A review and future research agenda. Journal of Business Research.
Lefter, V., Prejmerean, M., & Vasilache, S. (2008). The dimensions of organizational intelligence in Romanian companies–a human capital perspective. Theoretical and Applied Economics, 10(10), 39.
Ling, F. C., Singh, J. S. K., & Arumugam, T. (2020). Employee Contextual Performance, Social Intelligence, Spiritual Intelligence: A quantitative study in Malaysia. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 24(2), 968-981.
Mariacher, N., Schlögl, S., & Monz, A. (2021). Investigating Perceptions of Social Intelligence in Simulated Human-Chatbot Interactions. In Progresses in Artificial Intelligence and Neural Systems (pp. 513-529). Springer, Singapore.
Mirkzadeh, A., Bahrami, M. (2011). The need to pay attention to social entrepreneurship as a basis for sustainability in rural communities. Journal of Labor and Society, 134, 47-38. [Persian]
Moradi, H., Sadeghi, S., Bayati, Y. (2015). The Impact of Social Intelligence on Social Entrepreneurship (Case Study: Basij Managers of Chaharmahal and Bakhtiari Province). Basij Strategic Studies Quarterly, 18(69) 152-131. [Persian]
Mousavi, S., Hamzehzadeh, Z. (2016). Study of the relationship between cultural intelligence and social intelligence with a tendency to entrepreneurship in the directors of sports federations. The second national conference on sports science and physical education in Iran. [Persian]
Rawhouser, H., Cummings, M., & Newbert, S. L. (2019). Social impact measurement: Current approaches and future directions for social entrepreneurship research. Entrepreneurship Theory and Practice, 43(1), 82-115.
Rezaei, M., Kiakjuri, D., Bozorgi, F. (2018). The Relationship between Social Intelligence and Social Entrepreneurship (Case Study: Employees of Health Insurance Offices in the West of Mazandaran Province). The first national conference on entrepreneurship. [Persian]
Ryan, G., Spencer, L. M., & Bernhard, U. (2012). Development and validation of a customized competency-based questionnaire. Cross Cultural Management: An International Journal, 19(1), 90-103.
Sherwat, E., Raghda, E., (2017). Investigating the Impact of Social Intelligence on Entrepreneurship Skills in Japan's Automotive Industry. Journal of Humanitarian Logistics and Supply Chain Management, 7(3), 324-349,
Tabatabai, Z., Ojinejad, A., Qaltash, A. (2015). The Relationship between Social Intelligence and Entrepreneurship Skills and Creativity of High School Students in Shiraz. A New Approach in Educational Management, 6(1), 102-85. [Persian]
Urban, B. (2020). Entrepreneurial alertness, self-efficacy and social entrepreneurship intentions. Journal of Small Business and Enterprise Development.
_||_