خیرو شر
محورهای موضوعی : فلسفه
1 - ندارد
کلید واژه: عنایت الهی – عدل الهی – شر عدم,
چکیده مقاله :
متألهین بر این باورند که جهان تحت سلطه و سیطره موجودی واحد است که با حکمت، عنایت، قدرت و عدالت مطلق و محض بر آن حکم میراند. حکمت و عنایت و اقتضای آن را دارد که جهانی با نظام احسن و بیشترین خیرات و کمالات ایجاد کند. جهانی که همچون خود او خیر کامل و محض باشد. اما در نگاه نخست به عالم پارهای از امور آن را میبینیم که فاقد خیریت است و جنبه شر و ناخوشایند بودن آن بیشتر خودنمایی میکند. این شرور میتوانند شرور متافیزیکی (همچون نقص و شناخت نادرست نظام هستی)، طبیعی (مانند درد و رنج و زلزله و سیل و ...) یا اخلاقی (همچون گناه و جنگ و جنایت و .... ) باشند. پرسش مهم این است که اگر عالم تحت سلطه چنین موجود کاملی است، چرا این شرور در آن راه یافتهاند؟ چه کسی مسئول ورود آنها به عالم است؟ چرا عالم سراسر خیر و نیکی نیست؟ چرا خداوند اجازه ورود شرور را به این عالم داده است؟ در این مقاله پس از ارائه پاسخهایی که حکمای اسلامی بدین پرسشها داده اند رهیافت برخی از متفکران معاصر همچون جی. ال. مکی را مطرح میکنیم و در آخر پاسخ فیلسوف دین معاصر آلوین پلانتینگا را باز می نماییم.
Theists believe that the Universe is governed by a single being whorules according to absolute wisdom, grace, power and justice. Hiswisdom and grace implies that He creates a universe with the bestpossible order and most goods and perfection. A universe which is, asHe Himself, perfect and pure good. At the first glance, however, wefind the universe lacking goodness, i. e. a universe endowed withVices and evils. These Vices may be regarded as either metaphysical,natural, or moral.These questions and the like put the Divine attributes such asHis Omniscience & Omnipotent, Tawhid (Oneness) Divine Justice,His Grace, divine absolute Wisdom and Power under doubt. Theauthor is attempting to propose solutions posed by Islamicphilosophers in this regard. Different approaches taken by somecontemporary philosophers such as J.L. McGee and the answeroffered by the contemporary philosopher of religion, Alvin Plantinga,will be further studied.