ارزیابیِ نقد شیلّر بر زیبایی شناسی کانت
محورهای موضوعی : فلسفهمریم بختیاریان 1 , مجید اکبری 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: کانت, شیلّر, ارزیابی, نقد, زیبایی شناسی,
چکیده مقاله :
فریدریش شیلّر در طرح اندیشه ی زیبایی شناختی خویش از نقد قوه حکم کانت و با ارزیابی انتقادیِآن آغاز کرد. هرچند او نزد عموم اندیشمندان فیلسوفی کانتی شناخته م یشود، امّا در نخستینآشنایی اش با فلسفه ی کانت از ورط هی ایجاد شده میان قلمروی ضرورت و آزادی، و از ستیز میانانگیزههای درونی انسان ناخرسند گشت و بر آن شد تا برخی دیدگا ههای کانت را اصلاح کند.نخست، او در زیبایی شناسی خود به منظور گذر از دوگانهانگاری کانتی و خاتمه دادن به تقابل وستیز انگیزه های درونی انسان، درصدد بر آمد تا ابزاری هماهنگ کننده بایبد. از همین روی، پس ازتأمل در استنتاج استعلایی، ادراک زیبایی را ادراکی هماهن گکننده یافت و مدعی شد که تنها بهکمک آن میتوان بر ازه مگسیختگی نهاد آدمی غلبه کرد. سپس، ضمن انتقاد از نگاه کاملاًسوبژکتیویستی کانت نسبت به زیبایی، مفهومی ابژکتیو از زیبایی (آزادی در پدیدار) ارائه داد.سپس تر، با انتقاد از تمایز کانتی میان دو قلمرو زیبایی شناسی و اخلاق، مدعی شد که انسان برایاخلاقی شدن نیاز به تمهیداتی دارد که تنها به یاری آموزش زیباشناختی، این تمهیدات فراهممی گردند. دستاورد او نزدی کسازی دگرباره ی دو قلمروی تجربهی زیبایی شناختی و اخلاق بود.
Friedrich Schiller was in his aesthetic reflexions inspired by Kant'sCritique of Judgment,. Albeit, he is generally recognized as Kantianphilosopher, he was not satisfied of Kant's philosophy, because ofappreahending deep gab between realm of nesessity and freedom.Which seens to exist among human's mental faculties made himdissatisfied. Therefore he intended to modify some aspects ofKant's aesthetics. In order to overcome on Kant's dualism and hisoppositional dicotomy, Schiller came up with some harmonizingtools. Reflecting on Kant's transcendental deduction, leaded him tothe perception of the beauty as only medium for harmonizeing andsynthetizing human's rupture. He criticized Kant's subjectiveattitude to beauty and suggested the objective one, which namedfreedom in appearance. He refuted Kantian distinction between therealm of aesthetics and of ethics; and maintained that human beingneeds some preliminaries for making him moral person education.These prequisites would be provided by aesthetics education. Theresult would be convergance of the realm of aesthetics to the realmof ethics