تحقیق تطبیقی درباره« تأویل »نزد افلاطون و مفسّران یهودی و مسیحی
محورهای موضوعی : فلسفه
1 - ندارد
کلید واژه: تاویل, گونه شناسی, فیلون, کلمنت, اریگن,
چکیده مقاله :
همواره تصور وجود خدایی راز آمیز و فراتر از ادراک بشری، و نیز باور به وجود حکمت مستور و حقایقوالا در متون مقدس ، دینی ای جاب می کند که این گونه مفاهیم تنها از طریق نما د و تمثیل منتقل شوند .کشف و تاویل معنی رمزی متون مقدس از دیرباز متناسب با شعور و استعداد فرد تاویل گر بوده است . بهعبارت دیگر ، فرد تاویل گر از متن مقدس ، رمز گشایی می کند . از این روی پیروان تاویل همواره برایمتون مقدس خود علاوه بر ظاهر، باطن یا بواطنی قائل بوده اند و تاویل یا تفسیر رمزی همچون وسیله ایبرای دریافت های فلسفی، روحانی و عرفانی آنان قرار می گرفته است؛ و این مفهوم از دیرباز در ادیان یونانباستان و در میان یهود یان و مسیحیان وجود داشته است . از دیگر سو مواجهۀ معتقدان به این ادیان با فرهنگو تفکری جد ید و رویاروی ی آنان با بی اعتق ادی و یا مخالفت با مبانی فکری و سنن اعتقادی شان ، ایشان راوامی داشته است تا مفاه یم و تعالیم دینی خود را بر اساس عقلانیت ، حقیقت و عقل سلیم معرفی ک نند و باروش تأویل از متون مقدس خود دفاع نمایند. در این نوشتار به تطبیق تاویل در ی ونان باستان و ادیان یهودیو مسیحی، با توجه به دو عامل فوق پرداخته می شود.
Belief in a transcendent and mysterious God, and in the existence of hidden meanings in Sciptures naturally leads to allegorical interpretation of these texts. In other words, such a belief presupposes a twofold meaning in the Scriptures, a literal or