مبانی فقهی نظریه تعمیم ادله اثبات دعوا
محورهای موضوعی : فلسفه
1 - ندارد
کلید واژه: دلیل, دعوی, بینه, اثبات,
چکیده مقاله :
امروزه در سایه علم و تکنولوژی ادله جدیدی برای اثبات دعاوی و اقناع قاضی پا بهعرصه وجود نهاده که به مراتب قویتر ازشهادت شهود بوده و چنان ظن قوی حاصل م ی کنندکه به آنها ادله قطعی عرفی اطلاق می شود و احتمال خلاف آنها را عرف عقلا ء بسیار کم وتقریبًا منتفی م یداند و با توجه به اینکه عموم فقهاء مبنای اعتبار ادله بویژه شهادت شهود راعقل و عرف عقلا ء قلمداد می کنند، همچنین با امعان نظر به اینکه بینه، فاقد خصوصیتویژه است ، می توان با احراز وجود ملاک، ادله احص اء شده در شرع و قانون را ازحصرایجاد شده بیرون کشید و به هر دلیلی که شأن اثباتی داشته باشد تعمیم داد.
Thanks to the development in Sciences and technology, newevidence for substantiation of claims and convincing the judge haveappeared recently which are very stronger than witness-bearing ofeye-witness individuals. Such evidence is called "definite,customized proofs" whose opposite probabilities are overlooked bycustom of the wise. Considering this fact that most jurists treat"reason" and "custom of the wise" as the foundation for validity ofwitness-bearing of eye-witness individuals on the one hand andbayyinah (witness-bearing of two pious eye-witness individuals)lacks any specific peculiarity on the other, one can find therespective criterion in such newly invented evidence and therebygeneralize evidence in substantiation of claims to whatsoever canprove something.