”کاربرد مدل های رقومی ارتفاع (DEM) در کاهش بلایای طبیعی در جاده ها“ مطالعه موردی: جاده چالوس از سد کرج تا تونل کندوان
محورهای موضوعی : جغرافیای سیاسی
1 - ندارد
کلید واژه: جاده, جاده چالوس, حوادث طبیعی جاده ای, مدل های ارتفاعی, بهمن,
چکیده مقاله :
مدل های ارتفاعی که تبیین رقومی از تغییرات پیوسته مربوط به پستی و بلندی ها می باشند، قادرند که جاده ها رادر یک موقیعت واقعی نمایش دهند و امکان مدیریت روی جاده های کوهستانی را تسهیل بخشند . همچنین اینمدل ها قادرند با استفاده از تصاویر ماهواره ای پتانسیل خطرات طبیعی را محاسبه نمایند و از این طریق در کاهشبلایای طبیعی جاده ای سودمند باشند. این تحقیق جاده چالوس از کرج تا کندوان را - که حوادث بی شماری درمسیر آن رخ می دهد - انتخاب نموده است . چون این قسمت جاده در حوضه آبریز سد کرج ( امیرکبیر) واقع شده است لذا از مدل ارتفاعی (DEM) این حوضه که از تصاویر راداری (SRTM) استخراج شده، استفاده گردیده است. از این مدل لایه های پستی و بلندی (Hillshade) استخراج گردیده و لایه های منحنی میزان، شبکه زهکشی شیب، جهت شیب، مسیر بزرگترین شیب و . . . تهیه شده است همچنین این قسمت جاده از نقشه 1/50000 استخراج و پس از زمین مرجع کردن آن در مجموعه لایه های فوق قرار گرفته است و پس از تحلیل، پتانسیلخطرات طبیعی در مسیر این جاده را ارزیابی نموده است.
Elevation models, a numerical expression of the continuous changes in ups anddowns, are capable of demonstrating roads at their actual positions, and facilitate thepossibility of mountain roads management. These models are also capable ofcomputing the potential of natural risks by means of satellite pictures, and can proveuseful in decreasing road accidents.For the present study, the author selected part of Chaloos Road, from Karaj toKandovan, where numerous accidents have occurred. As this part of the road issituated within the drainage basin of Karaj (Amir Kabir) Dam, the study drew on theelevation model (DEM) of this basin, which was extracted from satellite (SRTM)pictures. From this model, hillshade layers were extracted, and layers of adjustmentcurve, drainage system, gradient, gradient direction, and route of the largest gradientwere prepared. Moreover, this part of the road was extracted from a map at a scale of1:50000, and was placed in the above set of layers after being benchmarked. Followinganalyses, the potential of natural risks on this road was assessed.