بررسی ویژگیهای فضاهای اجتماعی مناسب در ایجاد حس تعلق به محله (مورد مطالعه: منطقه 2 شهرداری تهران)
محورهای موضوعی : مطالعات مدیریت شهریسید محسن فاضلیان 1 , محمدرضا قاسمی 2
1 - ندارد
2 - مسئول مکاتبات
کلید واژه: فضاهای اجتماعی, حس تعلق, محله, خوانایی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: بی شک حس تعلق افراد به مکانی که در آن زندگی می کنند، عامل مهمی در جهت پدید آمدن حس مسئولیت پذیری و در نتیجه حـل بسیاری از مشکلات محله توسط ساکنین می گردد. متأسفانه با گسترش شهرها شاهد کم رنگ تر شدن این حس و نوعی بی تفاوتی نسبت به محله در ساکنین می باشیم. هدف از این پژوهش شناخت ویژگی های فضاهای اجتماعی مناسب در ایجاد حس تعلق به محله می باشد. روش پژوهش: این پژوهش از نوع پیمایشی است که جامعه آماری منطقه 2 شهرداری تهران بوده و بر اساس نمونه گیری خوشه ای چند مرحلهای 411 نفر از افراد بالای 18 سال بهعنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته است. جهت تحلیل نتایج از آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس و رگرسیون چند متغیره در نرم افزار spss بهره گرفته شده است. یافته ها: بر اساس نتایج، نظم، امنیت، دسترسی، خوانایی، پیوندهای اجتمـاعی و کنتـرل اجتماعی غیررسمی ارتباط معناداری با حس تعلق افراد به محله داشته اند. تحلیل رگرسیون نشان می دهد که متغیرهای اصلی تحقیق 78 درصد از تغییرات حس تعلق به محله را تبیین می کنند. نتیجه گیری: در مجموع پیوندهای اجتماعی و خوانـایی محـله از مهمترین ویژگی های فضای اجتماعی در ایجاد حس تعلق به محله می باشند که لزوم برنامه ریزی و مدیریت فضاهای محله را در کنار وجوه کالبدی آن نشان میدهد.
Undoubtedly, sense of belonging to a place where people live, is the important factor for the emergence of a sense of responsibility and as a result, by the people living in those neighborhoods will solve many problems. Unfortunately, with the expansion of cities in this sense, we become less apparent control an in this sense and an indifference to the neighborhood residents. The purpose of this study is identifying the characteristics of appropriate social spaces in creating a sense of belonging to the neighborhood. This study is a survey on the population at region 2 of Tehran municipality, based on multi-stage cluster sampling 411 people older than 18 years has been selected. The data collection gathered based on questionnaire.The analysis has been applied from Pearson Correlation and Multiple Regression in spss software. Based on the results, order, security, access ability, legibility, social relationship, informal social control have significant relationship with people's sense of belonging to the neighborhood. Regression analysis shows that the main variables explain 78% of variation of sense of belonging to the neighborhood. The overall Social interaction and legibility are the most important features of the social spaceto create a sense of belonging to the neighborhood which shows necessity of planning and management of neighborhood spaces along with its physical aspects.