شناسایی و اولویت بندی ابعاد اکوسیستم کارآفرینی شهرهای بندری و نقش آن در مدیریت شهری(مطالعه موردی شهرهای بندری استان خوزستان)
محورهای موضوعی : مطالعات مدیریت شهریمحمد توکلی 1 , بابک ضیاء 2 , کمال سخدری 3
1 - دکتری کارآفرینی، گرایش توسعه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، ایران (مسئول مکاتبات)
m.tavakkoli51@gmail.com
2 - استادیار گروه کارآفرینی دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، ایران bziyae@ut.ac.ir
3 - استادیار گروه کارآفرینی دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، ایران kasakhdari@ut.ac.ir
کلید واژه: اکوسیستم کارآفرینی, شهر بندری, مدیریت شهری, تجارت, حمل و نقل دریایی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: شهرهای بندری به عنوان یک حلقه مهم در زنجیره لجستیکی کشور قلمداد می گردند. این مهم در چارچوب تحقق مفهوم اکوسیستم کارآفرینی شهر بندری به عنوان عامل اساسی زنجیره تأمین کالای کشور و نقش آن در مدیریت شهری قابل دست یابی است. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و اولویتبندی ابعاد مؤثر در اکوسیستم کارآفرینی شهرهای بندری ایران است. روش پژوهش: این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی و روش تحقیق، مطالعه موردی و نحوه گردآوری داده ها مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با خبرگان است. جامعه آماری، خبرگان صنعت حمل و نقل دریایی و روش نمونه گیری هدفمند است. روش تجزیه و تحلیل داده های حاصل از مصاحبه ها کدگذاری و حاصل این کدگذاری هشت بُعد و 84 شاخص بود. برای سنجش روایی پژوهش از گروه کارشناسان و پایایی از مستندسازی تمامی مراحل توسط چندین پژوهشگر استفاده گردید. در پایان نسبت به اولویت بندی ابعاد مؤثر در اکوسیستم کارآفرینی شهرهای بندری با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی براساس تکنیک مقایسه های زوجی اقدام گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که ابعاد مؤثر در اکوسیستم کارآفرینی شهرهای بندری ایران به ترتیب اولویت عبارتند از: سیاست، مالی، بازارها، ذی نفعان، سرمایه انسانی، حمایت ها، سرمایه طبیعی و فرهنگ نتیجه گیری: توجه هم زمان با رویکرد سیستمی به تمامی ابعاد، موجب توسعه متوازن و پایدار کارآفرینی در مدیریت شهرهای بندری می گردد.
Port cities are seen as an important link in the country's logistics chain. So that the national economy and foreign trade of the country is completely dependent on the functioning of the country's trading ports. The main purpose of this study was to identify and prioritize effective dimensions of entrepreneurship ecosystem in Iranian port cities (a case study of Khuzestan port cities). This research is a qualitative research and the method is the case study and how to collect semi-structured in-depth interviews with experts. The statistical population is maritime transport industry experts and purposeful sampling method. The method of analyzing the data from the interviews was coded the result of this coding was done in eight dimensions and 84 indicators. Experts' validity and reliability of documenting the whole process were documented by several researchers. In the end, prioritizing the effective dimensions in the entrepreneurship ecosystem of ports was done using a hierarchical analysis process based on pairwise comparisons technique. The results showed that the most effective dimensions in the entrepreneurship ecosystem of Iran's port cities are: policy, finance, markets, stakeholders, human capital, support, natural capital and culture, all of which coincide with the systematic approach to all dimensions promote balanced and sustainable entrepreneurship development in port cities management.
اصغرپور، م. (1387)، "تصمیمگیری چندمعیاره"، تهران، انتشارات دانشگاه تهران
الصفی، ب. (1393)، "توسعه دریامحور مروری بر صنایع دریایی جهان". تهران: انتشارات اسرار دانش، چاپ سوم
توکلی، م. (1398)، "طراحی مدل اکوسیستم کارآفرینی شهرهای بندری ایران (مطالعه موردی شهرهای بندری استان خوزستان)"، رساله دکتری کارآفرینی، استاد راهنما: بابک ضیاء، قزوین: دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
حافظنیا، م. (1389). "مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی"، تهران: انتشارات سمت.
حسن زاده محمدی، م. (1390)، "اقتصاد حمل و نقل دریایی"، تهران، نشر آرامش
داداشپور، هـ ، آفاقپور، آ. و رفیعیان، م. (1389)، "تحلیلی بر سازمانیابی فضایی سیستم شهرهای نواحی ساحلی جنوب ایران "، فصلنامه جغرافیا و توسعه ناحیهای، شماره 14، صص 97-131.
قدسیپور، ح. (1389)، "فرآیند تحلیل سلسله مراتبی"، تهران، انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر
صفائیپور، ز. (1396)، "نقش مدیریت شهری در راستای تحقق توسعه پایدار شهری"، فصلنامه مطالعات عمران شهری، دور اول، شماره دوم، پاییز 1396.
کلیچ، علی (1391)، "ﭼﺎﻟﺶ ﻫﺎی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺷﻬﺮی در اﯾﺮان".
لطفی، حیدر و دیگران (1388)، "مدیریت شهری و جایگاه آن در ارتقاء حقوق شهروندان"، فصلنامه علمی پژوهشی جغرافیایی انسانی، سال دوم، شماره اول، زمستان 1388.
مرادی مکری، س و حیدری کیا، م. (1397)، "ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺷﻬﺮی و ﻧﻘﺶ آن در ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﻳﺪارﺷﻬﺮی"، ،ﻣﺠﻠﻪ ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎ و رواﺑﻂ اﻧﺴﺎﻧﻲ، دوره 1 شماره1
مهندسین مشاور هرم پی. (1397)، "بازآفرینی تعامل شهر و بندر"، سازمان بنادر و دریانوردی، معاونت مهندسی و توسعه امور زیربنایی، اداره کل مهندسی سواحل و بنادر
نجفی، م. افتخاری، ی. (1392)، "سند راهبردی حمل و نقل ـ بخش حمل و نقل دریایی"
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی. (1395)، "پایش و بهبود نظام کارآفرینی ایران"
بیگی، ف. (1373)، "مدیریت شهری، نیاز امروز ضرورت فردا"، مجله تدبیر شماره ۵۵ شهریور ۷۳، ص ۲۴
https://lloydslist.maritimeintelligence.informa.com
_||_
Alice Mah, (2014) “Port Cities and Global Legacies”, University of Warwick, UK.
Amolo J., Stephen O. Migiro (South Africa). (2015), “An Entrepreneurial flair development: the role of an ecosystem”.
Aspen Network of Development Entrepreneurs (ANDE). (2013), “Entrepreneurial Ecosystem Diagnostic Tools”.
Audretsch D. B., Belitski M. (2016), “Entrepreneurial ecosystems in cities: establishing the framework conditions”, The Journal of Technology Transfer , 1-22.
Cohen, B. (2006), “Sustainable Valley Entrepreneurial Ecosystems”, Business Strategy and the Environment, 15(1): 1- 14
Edmundo I, Erkko A, Cristiano M,Fernando A, Gimenez E, Eduardo A. (2016), “Analysis of the Brazilian Entrepreneurial Ecosystem ”, Desenvolvimento em Questão
Mack E, Mayer H. (2016), “The evolutionary dynamics of entrepreneurial ecosystems”, Urban Studies 2016, Vol. 53(10) 2118–2133.
Manimala M.J, Thomas P, Thomas P.K. (2015), “Perception of Entrepreneurial Ecosystem in India: Influence of Industrial Versus Personal Context of Entrepreneurs”, Springer International Publishing Switzerland.
Martínez J M, Ivars J V, López S. (2017), “Structure, Effects and Deficiencies of an Entrepreneurial Ecosystem: the Spanish Case”, Journal of Business ISSN 2078‐9424
McGill, R, (1998), “Urban Management in Development Countries”, Cities, Vol 15, No 6.
Michael N. Pearson, (1998), “Port Cities and Intruders”, The Johns Hopkins University Press .
Morris M H., Shirokova G., Tsukanova T. (2017), “Student entrepreneurship and the university ecosystem: a multi-country empirical exploration”, European J. International Management, Vol. 11, No. 1, 2017
Nombela G. and Trujillo L. (2010). Privatization and Regulation of the Seaport Industry. Universidad de Las Palmas de Gran Canaria (Spain). Mimeo.
Wiegmans, B. W., & Louw, E. (2011) “Changing port–city relations at Amsterdam: A new phase at the interface?” Journal of Transport Geography, Vol.19, No.4, pp. 575-583
Yin, R. K. (2009). Case study research: Design and methods (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage
Making a Difference for Entrepreneurs, Report of world bank 2018, Doing business, www.doingbusiness.org