تعیین مؤلفههای آموزشی در وضعیت موجود مترو شهر تهران
محورهای موضوعی : مطالعات مدیریت شهریافسانه زمانی مقدم 1 , پیرایه لرپری زنگنه 2
1 - ندارد
2 - مسئول مکاتبات
کلید واژه: مترو, مؤلفههای آموزشی, بعد اجتماعی, بعد بهداشتی, بعد فرهنگی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: با توجه به اهمیت نقش مترو نه تنها به عنوان وسیله حمل نقل عمومی بلکه به عنوان یک مکان عمومی لزوم پژوهش در موارد آموزشی و فرهنگی مشخص میگردد. پردازش به جنبه های آموزشی یکی از خلاءهایی است که با توجه به جدید بودن این وسیله حمل و نقل در کشور ما، به شدت احساس می گردد. اهداف پژوهش عبارتند از: 1) تعیین وضعیت موجود مؤلفههای آموزشی - اجتماعی متروی شهر تهران؛ 2) تعیین وضعیت موجود مؤلفههای آموزشی- بهداشتی متروی شهر تهران؛ 3) تعیین وضعیت موجود مؤلفههای آموزشی- فرهنگی متروی شهر تهران. روش پژوهش: سه بعد اجتماعی، بهداشتی و فرهنگی به عنوان ابعاد آموزش انتخاب گردید و با مطالعات گسترده میدانی و کتابخانه ای تعداد 10 مؤلفه و 24 شاخص از ادبیات تحقیق استخراج گردید. ابزار پژوهش، پرسشنامه ای شامل 32 گویه بود که با توجه به جامعه آماری گسترده، یعنی شهروندانی که از مترو شهر تهران استفاده می کنند، تعداد 410 نفر به صورت خوشه ای از مناطق شمال، جنوب، شرق و غرب تهران انتخاب گردید و از بین کارشناسان فعال در حوزه اجتماعی و فرهنگی مترو تهران تعداد 30 کارشناس به صورت تصادفی انتخاب شدند. یافتهها: بررسی ها نشان داد که از نظر شهروندان، در وضعیت موجود به جز تقویت هویت مذهبی سایر آموزش ها در حد پایین تر از میانگین قرار گرفتند. در حالی که در وضعیت مطلوب به غیر از یک گویه، سایر گویه ها از میانگین بالاتر بودند و بالاترین میانگین در وضعیت مطلوب مربوط به آموزش بهداشت فردی و راه های پیشگیری و کنترل بیماری های همه گیر تعیین شد، و این نشان دهنده نیاز به آموزش در مترو از دید شهروندان است. از دید کارشناسان در وضعیت موجود از 32 گویه ، 16 گویه در حد وسط قرار گرفتند و سایر گویه ها از میانگین پایین تر بودند و بالاترین میانگین همانند نظر شهروندان تقویت هویت مذهبی تعیین گردید. نتیجه گیری: با توجه به آنچه بیان گردید آموزش در مترو از دید کارشناسان در سطح بالاتری از دید شهروندان قرار می گیرد. این امر نشان می دهد که با وجود بسیاری از فعالیت های آموزشی که در مترو تهران انجام گرفته است، اما ازدحام جمعیت و شتاب شهروندان موجب عدم توجه کافی آنان به این آموزش ها می گردد، اما کارشناسان به دلیل ماهیت شغلی خود اطلاعات کامل تری دارند. بنابراین این پژوهش می تواند راهنمایی برای کارشناسان جهت بهبود وضعیت آموزش در مترو شهر تهران باشد.
Introduction and Objective of research: According to Metro importance not only as a means of public transportation, but as a public place, need for research on educational and cultural issues are identified. Processing to educational aspects is one of the gaps that are strongly felt because the subway system is new in our country. Objectives of the study include: Determination of present situation of educational – social components of Tehran subway Determination of present situation of educational – hygienic components of Tehran subway Determination of present situation of educational – cultural components of Tehran subway Research methods:Three dimensions, social dimension, hygienic dimension and cultural dimension, were selected as learning dimensions. The research was conducted through questionnaire including 32 items and was distributed between statistical population of 420 persons from north, south, east and west parts of the city, and also 30 persons from experts in social and cultural fields randomly. Finding:The studies reveal that from the citizens' point of view, at the present situation, except the religion individuality fortifying, the other trainings are on the level lower than average. While at the beneficial situation the items were at a level higher than average except one. The healthcare and the previsions of diseases ways were determined as the highest one. From the citizens' point of view, this indicates the need to training in metro. From the experts' point of view in the current situation, 16 items out of 32 were in the average level and other items were lower than average and the highest one was fortifying religious individuality. Results:According to what was stated, education in subway placed at a higher level from the experts' point of view compared to citizens’ idea. This indicates that there are many educational activities that took place in Tehran metro, but the crowds and over hastiness lead to citizens are not paying sufficient attention to this educational activities, but experts have complete information due to the nature of their job. So this research could be a guide for experts to improve education in Tehran metro.