بررسی آسیب پذیری مدارس بخش مرکزی شهریار در مقابل زلزله (مدیریت بحران شهری)
محورهای موضوعی : مطالعات مدیریت شهریزهرا حجازی زاده 1 , فرح مرادی خانی 2 , هدی کنعانی مقدم 3
1 - ندارد
2 - ندارد
3 - مسئول مکاتبات
کلید واژه: شهرستان شهریار, لرزه خیزی, خرد لرزهها, مقاوم سازی, مدیریت بحران,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: به منظور برآورد لرزه خیزی شهرستان شهریار، ابتدا ویژگی های زمین شناختی و لرزه زمینساختی منطقه مورد مطالعه قرار گرفته، گسل های لرزه زا در داخل و اطراف شهرستان تا شعاع 13 کیلومتری شناسائیگردید و با استفاده از لرزه های ثبت شده در منطقه، نقشه لرزه خیزی شهرستان تهیه شده و به روش گوتنبرگ بیشترپارامترهای لرزه خیزی تعیین شد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی آسیب پذیری مدارس بخش مرکزی آموزش و پرورششهریار، در مقابل زلزله با توجه به موقعیت قرارگیری شهرستان که در پهنهای با خطر نسبی خیلی زیاد قرار گرفتهاست، می باشد.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و روش تحقیق آن به صورت توصیفی- تحلیلی می باشد که از روشکتابخانه ای و میدانی استفاده شده و از روش گوتنبرگ نیز بهره گرفته شده است.یافته ها: این نتیجه بدست آمد که: 30 درصد از ساختمان های مدارس این منطقه فاقد سیستم مقاوم جانبی بوده ونیاز به مقاوم سازی یا نوسازی دارند. در مطالعه موردی نیز وضعیت 8 مدرسه به طور ویژه بررسی گردید. جهت کاهشتلفات و خسارات، تشکیل ستادهای مدیریت بحران فعال در مدارس برای تعیین وظایف گروه های دانش آموزی وافزایش سطح آگاهی و مهارت آنان در مواجهه با زلزله پیشنهاد می گردد.
Introduction and purpose: In order to estimate the seismicity of the Shahriar County. geological and seism tectonic particulars were studied, and seismic fault in the county and suburb of this region ,till50 kilometers range were recognized .And with using recorded seismicity’s in region, seismicity map of county was made. And with gotenberg-rishter graph method, seismicity parameters of area obtained. Methodology: The present research is applied and that research method is descriptive-analytical that use research library and survey and gotenberg- rishter graph. Findings: resulted show that73 percent of schools buildings of region have not any side resistant system and need to make resistance or rebuilding. In case study we considered the building of8 schools of this area particularly. In purpose of decreasing casualties and damages, to organize active crisis director ship staffs, for determining the student groups duties, and increasing the level of knowledge and skills of students in facing of earthquake suggested.