عرفان دیونوسیوس: سلب گرایی و استعلاء
محورهای موضوعی : مسیحیتمعصومه کبیری طامه 1 , بهزاد سالکی 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: دیونوسیوس, استعلاء, الهیات سلبی, الهیات ایجابی, سلسله مراتب, معرفت, عدم معرفت,
چکیده مقاله :
آثار نویسندة سوری که نام دیونوسیوس آرئوپاگوسی (نوکیش آتنی، ح 500 م) را بر خویش داشت،بیش از هر راهب شرقی دیگر تأثیری مستقیم بر غرب لاتینی گذاشت. مکتوبات او بسیار غیرمتعارفمی دانند و بر الهیات عرفانی و تقریباً به سبک دعا و آکنده از نوواژه هاست. بسیاری او را خالقاین باورند که وی توانسته است به گونه ای موفقیت آمیز حقیقت ایمان مسیحی را از طریق مفاهیمفلسفة نوافلاطونی تعلیم دهد. وی در ارائه نظریه هایی دربارة ماهیت خداوند، تفوق گوهر الهی برسلب و ایجاب، استعلاء مطلق و وحدانیت خداوند، تجلّی ذات اقدس الهی در مخلوقات،خداگونگی و اتحاد با خداوند پیشگام بوده است.
The works of Syrian writer, Dionysius the Areopagite or Athenianconvert (c. 500 C.E.), has exercised influence on the Latin west morethan any other Eastern mystical work. His writings are idiosyncratic,almost in incantatory style, and filled with neologisms. Many scholarsrecognize him as the father of Mystical Theology and believe that hesuccessfully combined the truth of Christian faith with the Neo-Platonic philosophy. Dionysius is a pioneer in expressing views aboutDivine nature, the superiority of Divine nature to negation andaffirmation, absolute transcendence and God’s Unity, God’smanifestation in his creatures, deification and union with God.