بررسی اثر فاکتورهای اقتصادی و اجتماعی بر تمایل افراد به مشارکت در مدیریت پایدار جنگل: استفاده از ابزار گواهی پایداری (مطالعه موردی بازار مبل یافت آباد - تهران)
محورهای موضوعی :
منابع طبیعی
نسترن اکبری زاده
1
,
رحیم ملک نیا
2
,
ضیاءالدین باده یان
3
,
شیدا خسروی
4
1 - کارشناسی ارشد، گروه جنگلداری، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
2 - دانشیار، گروه جنگلداری، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران. *(مسوول مکاتبات)
3 - استادیار، گروه جنگلداری، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
4 - پژوهشگر، بخش تحقیقات جنگلها و مراتع، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان، سنندج، ایران.
تاریخ دریافت : 1395/04/25
تاریخ پذیرش : 1395/11/13
تاریخ انتشار : 1400/08/01
کلید واژه:
مدیریت پایدار جنگل,
گواهی پایداری,
مشارکت,
محصولات گواهی شده,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: گواهی پایداری، مشارکت مردم در مدیریت پایدار جنگل از طریق خرید محصولات گواهیشده است. بنابراین جامعه و مصرفکنندگان محصولات، عامل مهم و بازیگر فعال در پیش برد آن می باشند. از این رو شناخت عوامل مؤثر بر مشارکت، مرحله اول و مهمی در این زمینه است. پژوهش حاضر به بررسی فاکتورهای مؤثر بر میزان تمایل به مشارکت در مدیریت پایدار جنگل از طریق خرید محصولات با گواهی پایدار می پردازد.
روش بررسی: جامعه آماری مطالعه مصرف کنندگان بازار مبل یافت آباد بودند. پس از تعیین حجم نمونه، مشخصات پاسخ دهندگان و دیدگاه آن ها در باره سوالات تحقیق جمع آوری شدند. تحلیل داده ها با استفاده از ضرایب همبستگی و آزمون های t و کروسکال والیس انجام شد.
یافته ها: بر اساس یافتههای تحقیق، شناخت افراد از مفهموم پایداری و تمایل افراد به خرید محصولات گواهی شده دارای رابطه معنی دار و منفی با سن می باشد. سوالات تحقیق با میزان تحصیلات پاسخ دهندگان دارای ارتباط مثبت و معنی داری بودند. بین سطح درآمدی افراد و سولات تحقیق ارتباط معنی داری یافت نشد و تنها نگرش شهروندان مبنی بر لزوم مشارکت در مدیریت پایدار جنگل با میزان درآمد افراد ارتباط معنی دار و مثبتی داشت.
بحث و نتیجه گیری: شناخت جامعه از مدیریت پایدار، محصولات گواهی شده و تمایل به خرید محصولات گواهی شده تحت تاثیر فاکتورهای اجتماعی قرار دارد. بنابراین لازم است که با توجه به این امر، برنامه های ترویجی برای افزایش آکاهی جامعه از این امر طراحی و اجرا شوند.
چکیده انگلیسی:
Background and Objective: Sustainability certification is public participation in sustainable forest management using certificated forest products. So, the investigation of willing to pay of public as key component of this process is first and important step. This study was conducted to Studying the effect of economic and social factors on the willing to participate in sustainable forest management using sustainability certification.
Material and Methodology: 400 users of forest products were surveyed using questionnaire. Socio-economic data and opinions about forest certification were gathered. Statistical analyzes were done using correlation, t-test and Kruskal-Wallis test.
Findings: According to the results, there was a significant negative relation between statements of questionnaire and age. Relation between willing to certificated products and educational levels was positive significantly. There was not a significant relation between income levels and their wellness to these products.
Discussion and Conclusions: knowledge and willing to participate in forest management via certificated forest products purchasing are affected by social other than economic factors.
منابع و مأخذ:
Lewis, R., A., Davis, S., R. 2015. Forest certification, institutional capacity, and learning: An analysis of the impacts of the Malaysian Timber Certification Scheme. Forest Policy and Economics, Vol. 52, pp. 15-26
PEFC, 2012. Certified Forest Area by Region. http://www.pefc.org/about-pefc/who-weare/ facts-a-figures (2.10.2012).
Kalonga, S., K., Midtgaard, F., Klanderud, K., 2016. Forest certification as a policy option in conserving biodiversity: Anempirical study of forest management in Tanzania. Forest Ecology and Managent, Vol. 361, pp. 1-12
McDermott, C., 2012. Trust, legitimacy and power in forest certification: a case study of the FSC in British Columbia. Geoforum, Vol. 43, pp. 634–644.
Pappila, M., 2013. Forest certification and trust – Different roles in different environments. Forest Policy and Economics, Vol. 31, pp. 37-43.
Aguilar, F., X., Vlosky, R., P., 2007. Consumer willingness to pay price premiums for environmentally certified wood products in the U.S. Forest policy and Economics, Vol. 9, pp. 1100-1112
Elliot, J., 2014. AN ANALYSIS OF WILLINGNESS TO PAY AND REASONS FOR PURCHASING CERTIFIED FOREST PRODUCTS, M.Sc. Thesis, Duke University, pp. 24
Jensen, K.L., Jakus, P.M., English, B.C., Menard, J., 2004. Consumers' willingness to pay for eco-certified wood products. Agricultural and Applied Economics, Vol. 36 (3), pp. 617–626.
Lintangah, W., Omardin, N., A., 2015. AN OVERVIEW OF STAKEHOLDER AWARENESS ON FOREST AND WOOD PRODUCTS CERTIFICATION INITIATIVE: STUDENTS’ PERSPECTIVE, Proceeding - Kuala Lumpur International Agriculture, Forestry and Plantation
Rafiee, H. and amirnejad, H. 2011. Public preferences and willingness to pay for preservation of Mazandaran forests (Case study: Soleyman-tangeh (Sari)). Journal of forest wood products, Vol. 63 (4). 355-367. (In Persian)
Lestari, S., Kotani, K. and Kakinaka, M., 2015. Enhancing voluntary participation in community collaborative forest management: A case of Central Java, Indonesia. Journal of environmental management, vol. 150, pp. 299-309.
Khedrizadeh, M., R. maleknia, K. Adeli and J. Hanareh Khalyani. 2017. J. of Wood and Forest Science and technology. 24 (3), pp. 35-47
Maleknia, R., J.Feghhi, M.F. Makhdom, M. Zobeiri and M. R. Marvi-Mohajer. 2014. Environmental Researches. 5 (9), pp. 137-146.
_||_
Lewis, R., A., Davis, S., R. 2015. Forest certification, institutional capacity, and learning: An analysis of the impacts of the Malaysian Timber Certification Scheme. Forest Policy and Economics, Vol. 52, pp. 15-26
PEFC, 2012. Certified Forest Area by Region. http://www.pefc.org/about-pefc/who-weare/ facts-a-figures (2.10.2012).
Kalonga, S., K., Midtgaard, F., Klanderud, K., 2016. Forest certification as a policy option in conserving biodiversity: Anempirical study of forest management in Tanzania. Forest Ecology and Managent, Vol. 361, pp. 1-12
McDermott, C., 2012. Trust, legitimacy and power in forest certification: a case study of the FSC in British Columbia. Geoforum, Vol. 43, pp. 634–644.
Pappila, M., 2013. Forest certification and trust – Different roles in different environments. Forest Policy and Economics, Vol. 31, pp. 37-43.
Aguilar, F., X., Vlosky, R., P., 2007. Consumer willingness to pay price premiums for environmentally certified wood products in the U.S. Forest policy and Economics, Vol. 9, pp. 1100-1112
Elliot, J., 2014. AN ANALYSIS OF WILLINGNESS TO PAY AND REASONS FOR PURCHASING CERTIFIED FOREST PRODUCTS, M.Sc. Thesis, Duke University, pp. 24
Jensen, K.L., Jakus, P.M., English, B.C., Menard, J., 2004. Consumers' willingness to pay for eco-certified wood products. Agricultural and Applied Economics, Vol. 36 (3), pp. 617–626.
Lintangah, W., Omardin, N., A., 2015. AN OVERVIEW OF STAKEHOLDER AWARENESS ON FOREST AND WOOD PRODUCTS CERTIFICATION INITIATIVE: STUDENTS’ PERSPECTIVE, Proceeding - Kuala Lumpur International Agriculture, Forestry and Plantation
Rafiee, H. and amirnejad, H. 2011. Public preferences and willingness to pay for preservation of Mazandaran forests (Case study: Soleyman-tangeh (Sari)). Journal of forest wood products, Vol. 63 (4). 355-367. (In Persian)
Lestari, S., Kotani, K. and Kakinaka, M., 2015. Enhancing voluntary participation in community collaborative forest management: A case of Central Java, Indonesia. Journal of environmental management, vol. 150, pp. 299-309.
Khedrizadeh, M., R. maleknia, K. Adeli and J. Hanareh Khalyani. 2017. J. of Wood and Forest Science and technology. 24 (3), pp. 35-47
Maleknia, R., J.Feghhi, M.F. Makhdom, M. Zobeiri and M. R. Marvi-Mohajer. 2014. Environmental Researches. 5 (9), pp. 137-146.