تعیین پتانسیلها و تدوین برنامه استراتژیک توسعه گردشگری با استفاده از رویکرد تلفیقی تحلیل SWOT و AHP (منطقه مورد مطالعه: منطقه حفاظت شده اشترانکوه)
محورهای موضوعی : آمایش سرزمین
ابراهیم خیری
1
(کارشناسی ارشد ارزیابی و آمایش سرزمین، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران.)
مریم مروتی
2
(استادیار گروه علوم و مهندسی محیطزیست، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران *(مسوول مکاتبات).)
اکرم نشاط
3
(استادیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران.)
غلامرضا سیاحتی
4
(استادیار گروه علوم و مهندسی محیطزیست، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران.)
کلید واژه: پتانسیل, گردشگری, SWOT, برنامه استراتژیک, AHP,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: منطقه حفاظت شده میتواند زمینههای وسیع و گستردهای را جهت توسعه صنعت گردش گری در اختیار دستگاههای برنامهریزی، اجرایی و مردم محلی قرار دهد. در این پژوهش به شناسایی پتانسیل های گردش گری منطقه حفاظت شده اشترانکوه و ارایه راهکارهای مناسب جهت توسعه گردش گری پرداخته شده است.روش بررسی: با استفاده از مدل SWOT، پس از بازدیدهای میدانی، مصاحبه با کارشناسان و جوامع محلی، نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید شناسایی شدند و در قالب پرسش نامه بین کارشناسان، محیط بانان و گردش گران توزیع شدند سپس وزن دهی و اولویت بندی معیارها و زیر معیارها توسط ماتریس AHP به منظور ارایه راهبردها در جهت توسعه گردش گری انجام شد.یافته ها: نقاط قوت با امتیاز وزنی 313/0، نقاط ضعف با امتیاز وزنی 376/0، فرصت ها با امتیاز وزنی 148/0، تهدیدها با امتیاز وزنی 163/0، ارزیابی گردید. برای تعیین استراتژی ها، راهبرد تدافعی با امتیاز وزنی 539/0 دارای بیش ترین امتیاز و راهبرد بازنگری، راهبرد تنوع و راهبرد تهاجمی به ترتیب در رتبه های بعدی قرار گرفتند.بحث و نتیجه گیری: وضعیت کنونی گردش گری منطقه حفاظت شده اشترانکوه با قابلیت ها و استعدادهای بالقوه ی آن تناسبی ندارد و برای حفاظت واقعی از این منطقه ضروری است گردش گری پایدار به صورت برنامه ریزی شده صورت گیرد.
Background and Purpose: The protected area can provide broad areas for tourism industry development which be available to planners, executive and local people. In this research, the tourism potential of Oshtrankouh protected area and the appropriate strategies for tourism development have been addressed.Methods and Materials: Strengths, weaknesses, opportunities and threats were identified using the SWOT model, after field visits, interviews with experts and local communities, and distributed between experts, environmentalists and tourists in the form of a questionnaire. Then, weighing and prioritizing criteria and sub criteria were carried out by the AHP matrix to provide strategies for tourism development.Results: Strengths with a weight score of 0.313, weaknesses with a score of 0.376, opportunities with a weight of 0.148 and threats with a weight score of 0.163 were identified. To determine the strategies, the defensive strategy with a score of 0.539 with the highest score and review strategy, diversity strategy and aggressive strategy were ranked in the order, respectively.Discussion and Conclusion: The current status of the tourism in Oshtaranku Protected area is not proportional to its potential and capabilities and planning sustainable tourism is essential for real protection of the region.
_||_