ارتقاء مدیریت مناطق بازدیدی براساس راهبردهای کلیدی مدیریت اکوتوریسم
محورهای موضوعی : مدیریت محیط زیست
طاهره اردکانی
1
(استادیار گروه علوم و مهندسی محیط زیست، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران .*( مسوول مکاتبات))
علیرضا میکائیلیتبریزی
2
(دانشیار دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گلستان، ایران.)
عبدالرسول سلمان ماهینی
3
(استاد دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گلستان، ایران.)
مرجان محمد زاده
4
(دانشیار دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گلستان، ایران.)
کلید واژه: برنامهریزی و مدیریت, حفاظت و توسعه پایدار, راهبردهای مدیریتی اکوتوریسم, اکوتوریسم,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: اکوتوریسم در حال حاضر به یک فعالیت مهم اقتصادی در مناطق طبیعی جهان تبدیل شده است و فرصت هایی برای بازدیدکنندگان فراهم می سازد تا بتوانند تجلی طبیعت و فرهنگ را تجربه کنند که این مهم در مناطق بازدیدی بیشتر اتفاق می افتد. مدیران این مناطق باید بتوانند بین نیاز به تفرج و اثرات حاصل از اکوتوریسم، تعادل برقرار کنند. هدف از این مقاله، ارایه مجموعه ای از راهبردها برای مدیران اکوتوریسمی، جهت تسهیل تصمیمات در رابطه با مدیریت و توسعه اکوتوریسم می باشد.روش بررسی: این تحقیق با مروری بر مهمترین راهبردهای مدیریتی مناطق بازدیدی جهت تحقق هدف توسعه پایدار از گذشته تا حال(Eurostate[1],UNWTO[2], The Nature Conservancy[3]) تلاش نموده تا به اهمیت پیاده سازی راهبردها و لزوم استفاده صحیح آن اشاره شود.یافته ها: راهبردهای مدیریتی، اساس یک طرح مدیریتی اکوتوریسم((EMP[4] را تشکیل می دهند. در این مقاله، راهبردهای کلیدی مدیریت اکوتوریسم شامل زون بندی برای استفاده بازدیدکنندگان، طرح ریزی و طراحی مکان بازدیدکننده، طراحی زیرساخت های پایدار، سازوکارهای تولید درآمد، مدیریت و پایش بازدیدکننده و راهنمایان طبیعت گرا به تفصیل معرفی گردید.بحث و نتیجه گیری: در نتیجه اجرای هر یک از این راهبرد های مدیریتی اکوتوریسم در یک منطقه بازدیدی، شرایط برای توانمند شدن بالقوه مناطق برای اکوتوریسم به صورت یک نیرو درجهت توسعه پایدار، مهیا خواهد شد و برای مدیران مناطق بازدیدی و همچنین دیگر کارگزاران اکوتوریسم مانند تورگردانان و توسعه دهندگان هتل ها، مثمر ثمرخواهد بود.[1]- Eurostate Manual & Guidline[2]- World Tourism Organization[3]- The Nature Conservancy, Arlington, Virginia, USA[4]- Ecotourism Management Plane
Background and Objective: Ecotourism is an important economic activity in natural areas of the world and will provide opportunities for visitors to experience the manifestation of nature and culture and this important happens in visited areas. Managers must be able to make balance between recreation needs and resulted impacts of ecotourism in those areas. This paper provides a set of guidelines to facilitate decisions regarding ecotourism management and development for ecotourism managers.Material and Methodlogy: This study is aiming at a mention of the importance of strategies implementation and necessity of correct using those by overview of the important management strategies of visited areas for achieving to sustainable development goal from past to now, for example UNWTO, Eurostate, The Nature Conservancy.Findings: Management strategies form a base of an ecotourism management plan (EMP). In this paper, ecotourism management key strategies were introduced in detail that included zoning for visitor uses, planning and design of visits site, sustainable infrastructure design, mechanisms for income generation, management and monitoring visitors and naturalist guides.Discussion and Conclusion: Conditions will provide for potential empowerment of areas for ecotourism as a force in order to protect environment and sustainable development by the result of implementing each of these management strategies in a visited area and these will be fruitful for managers of visited areas and as well as other agencies such as, tour operator and hotel developers.
_||_