استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری بیزین در تاثیر نگرش و آگاهی مصرف کننده ها بر قصد مشارکت در سیستم جمع آوری پسماند الکترونیکی
محورهای موضوعی : پسماند
فرشته حاتم
1
(دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.)
رضا نجف بیگی
2
(استاد تمام مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. *)مسوول مکاتبات()
محمدجواد کاملی
3
(دانشیار مدیریت منابع انسانی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران.)
کلید واژه: دانش محیطی, هنجار ذهنی, پسماند الکترونیک,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: مدیریت زبالهها و پسماندهای شهری در هر جامعه از دغدغههای اصلی بوده و در این زمینه، نقش آفرینی و مشارکتشهروندان از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف تحقیق حاضر، طراحی مدل تاثیر نگرش و آگاهی مصرف کننده ها بر قصد مشارکت درسیستم جمع آوری پسماند الکترونیکی میباشد.روش بررسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش انجام از نوع مطالعه موردی است. پس از استخراج سازه ها از مبانینظری مقالات، جهت نهایی سازی آن ها از 25 نفر از خبرگان نظرخواهی به عمل آمد. همچنین، برای اعتبارسنجی مدل تحقیق، نمونه ای0 استفاده گردید. روش / شامل 384 نفر از شهروندان تهرانی انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد با پایایی 968اجرا شد. AMOS اعتبارسنجی مدل، معادلات ساختاری بیزین است که در نرم افزار26 AMOS اجرا شد.یافته ها: یافتههای تحقیق نشان داد که عوامل محیطی، هنجار ذهنی، محرک اقتصادی، زیرساخت و نگرش از مدل یانگ کو همکاران2017 ( بر قصد مشارکت شهروندان موثرند. همچنین، متغیرهای آموزش افراد، مسئولیت پذیری و تبلیغات که از مقاله توکلی نیا و (همکاران ) 2017 ( شناسایی شدند، موردتایید خبرگان قرار گفت. در بین عوامل شناسایی شده، بالاترین اثرگذاری مربوط به عوامل محیطی با میزان اثرگذاری حدود 85 درصد بود.بحث و نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان می دهد که عوامل محیطی، هنجار ذهنی و نگرش روی زیر ساخت و محرک اقتصادی تاثیرگذاشته و از طریق این دو متغیر بر قصد مشارکت شهروندان تاثیرگذار بوده و دارای تاثیر غیرمستقیم می باشند. در نهایت، تبلیغات ومسئولیت پذیری از طریق عوامل محیطی روی قصد مشارکت شهروندان تاثیرگذار هستند. ضمنا، نتایج نشان می دهد که زیر ساختموجب تسهیل تبدیل هنجارهای ذهنی و نگرش به نیات شده که نشان می دهد عدم دسترسی به زیرساخت جمع آوری پسماندهایالکترونیک، منجر به کاهش تاثیرگذاری هنجار ذهنی و نگرش بر روی قصد می شود.
Background and Objective: Waste and municipal waste management is a major concern in any society and in this regard, the role and participation of citizens is very important. The purpose of this study is to design a model for impact of consumer attitude and awareness on the intention to participate in the electronic waste collection system.Material and Methodology: The present study is an applied study in terms of purpose and a case study in terms of method.After extracting the structures from theoretical foundations and articles, to finalize them from 25 people Experts were consulted. Also, to validate the research model, a sample of 384 citizens of Tehran was selected. A standard questionnaire with a reliability of 0/968 was used to collect data. The model validation method is Bayesian structural equations which was implemented in AMOS 26 software.Findings: Findings showed that environmental factors, mental norm, economic stimulus,infrastructure and attitude from Yang Ko et al. (2017) model are effective on citizens' participationintention. Also, the variables of personal education, responsibility and publicity that were identifiedfrom the article of Tavakoli Nia et al. (2017) were approved by experts. Among the identified factors,the highest impact was related to environmental factors with an impact rate of about 85%.Discussion and Conclusion: The results show that environmental factors, mental norms and attitudesaffect the infrastructure and economic stimulus and also through these two variables affect theintention of citizen participation and have an indirect effect. Finally, publicity and accountabilitythrough environmental factors influence the intention of citizen participation. In addition, the resultsshow that the infrastructure facilitates the conversion of subjective norms and attitudes to intentions,which shows that lack of access to electronic waste collection infrastructure, reduces the impact ofsubjective norms and attitudes on intention.
_||_