بررسی میزان آلودگی صوتی در منطقه 5 تهران
محورهای موضوعی : آلودگی صداساناز فتحی 1 , پروین نصیری 2 , محمد رضا منظم اسماعیل پور 3 , رویا مرادی 4 , فاطمه رزاقی 5
1 - دانشجوی دکتری محیط زیست واحد علوم و تحقیقات تهران دانشگاه آزاد اسلامی *(مسئول مکاتبات).
2 - استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران
3 - دانشیار دانشکده بهدشت دانشگاه علوم پزشکی تهران
4 - دانشیار دانشکده بهدشت دانشگاه علوم پزشکی تهران
5 - کارشناس ارشد محیط زیست واحد علوم و تحقیقات تهران دانشگاه آزاد اسلامی
کلید واژه: آلودگی صوتی, تراز معادل صدا, شاخص صدای ترافیک, تراز آلودگی صدا,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: منظور از این تحقیق بررسی میزان آلودگی صدا در منطقه 5 شهر تهران است. این منطقه به جهت تراکم جمعیت، همجواری منازل مسکونی با بزرگراه های متعدد، تعدد و تردد بیش از حد خودروها، حایز اهمیت است. مواد و روش ها: این مطالعه در ماه های خرداد و تیر 1390 انجام گردید که در 61 ایستگاه طی سه نوبت در ساعات پیک ترافیک شاخص های مربوط به صدا اندازه گیری سپس داده ها وارد نرم افزار اطلاعات جغرافیایی (GIS) شد و لایه های اطلاعاتی جهت ارایه مقدار آلودگی در منطقه، تعیین پراکنش آلودگی صوتی، نقاط بحرانی، مناطق بدون آلودگی صدا و ... مشخص گردید. در این بررسی از260 پرسشنامه استفاده گردید. یافته ها: میانگین تراز معادل صدای اندازه گیری شده در منطقه 5 شهر تهران dB(A)3/72 بوده که بیشترین میزان آن در ایستگاه پل صنایع هوایی به مقدارdB(A)7/80 و کمترین مقدار در ایستگاه پارک کوهسار به میزانdB(A)9/55می باشد همچنین ماکزیمم مقادیر ترازهای معادل صدا (L10،L90) شاخص صدای ترافیک (TNI) و تراز آلودگی صداP)(LNهر کدام به ترتیب مقادیر dB(A)2/92ایستگاه دانشگاه علمی کاربردیdB(A) 3/80 ایستگاه استادیوم اتوبان تهران کرج، dB(A)2/106 ایستگاه فردوس-عقیل و dB(A)9/92 در ایستگاه دانشگاه علمی کاربردیمی باشد. بحث و نتیجه گیری: همان طور که نتایج تحقیق نشان می دهد در کل ایستگاه های سنجش صدا میزان تراز معادل صدای اندازه گیری شده بیش از حد استاندارد روز ایران می باشد.
Introduction: The purpose of this study is the amount of sound pollution in the region 5 of Tehran.This area because the population density, residential neighborhood with various highway, too manytraffic and transportation are important for attention.Material and method: This study was done in mordad and tir mounts in 1390 that in 61 stations onthree state in peak hour traffic that sounds parameters were measured then getting into GIS software ofdata geograpic and layers of information to provide amount of pollution in the region, was determinedisruption of sound pollution, critical point and the regions whithout sound pollution. In this studyused 260 questionnaire.Results: The average of Equivalent Noise level (Leq) in the the region 5 of Tehran was 72.3 dB(A)that maximum valu of Leq have been registered in station bridge to the air industry in amount of 80.7dB(A) and the least amount registered in the station kohsar park in amount of 55.9dB(A) alsomaximum amount of the indexes sounds (L90, L10) Traffic Noise Index (TNI) and Level of NoisePollution (LNP) each respective values 90 dB(A), daneshgahe elmi va carbordi station, 80.3 dB(A)Tehran- karaj highway station and 106.2dB(A) station of ferdos- aghil and 92.2 dB(A) in thedaneshgahe elmi va karbordi station respectively.Conclusion: As the results show in all of the stations of measurement of noise, Equivalent NoiseLevel was measured more than the day standard level of Iran.
- Barbosa ASM, Cardoso MRA. Hearing loss aming workers exposed to road traffic noise in the city of Sao Paulo in Brazil, Auris Nausis Larynx 32(2005) 17-21
- Zekry F. Ghatass , Assessment and Analysis of Traffic Noise Pollution inAlexandria City, Egypt ,World Applied Sciences Journal 6 (3): 433-441, 2009
- عباسپور، نصیری، پ. "بررسی وضعیت شهر تهران از نظر میزان آلودگی صدا". مجموعه مقالات دومین کنفرانس مهندسی ترافیک ایران. 1375 . ص 475-488.
- صیری پروین، جلد اول کتاب جامع بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، بخش آلودگی صوتی، 1384.
- 5. Bahreyni Toosi , MH, Pour-sadegh M , Tamjidi AM , Bazri AR , Sound pollutants in the industrial environments of Mashhad , Medical Journal of Mashhad University of Medical Sciences. 1997, 40 (57, 8):27-32.
11. Bruel & Kjzer. Manual user of investigator 2260. Denmark; Bruel & Kjzer; 2000.