طراحی و شبیه سازی آرایه فتوولتاییک تراکتور الکتریکی هیبریدی به کمک پانل های خورشیدی با استفاده از نرم افزار MATLAB
محورهای موضوعی : مدیریت محیط زیستحسین موسی زاده 1 , علیرضا کیهانی 2 , ارژنگ جوادی 3 , حسین مبلی 4 , کارن ابری نیا 5 , احمد شریفی 6
1 - دانشجوی مقطع دکتری گروه مکانیک ماشین های کشاورزی دانشگاه تهران
2 - دانشیار گروه مکانیک ماشین های کشاورزی دانشگاه تهران
3 - مسوول و عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی کرج
4 - دانشیار گروه مکانیک ماشین های کشاورزی دانشگاه تهران
5 - دانشیار گروه مکانیک ماشین های کشاورزی دانشگاه تهران
6 - عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی کرج.
کلید واژه: شبیه سازی, فتوولتاییک, تراکتور الکتریکی, پانل های خورشیدی,
چکیده مقاله :
آرایه فتوولتاییک تراکتور الکتریکی هیبریدی به کمک پانل های خورشیدی قبل از ساخت، طراحی شده و به وسیله نرم افزارشبیه سازی گردید. این آرایه از تعداد 15 عدد پانل خورشیدی تشکیل یافته که تعداد 5 عدد از پانل ها به صورت سری به MATLABهمدیگر وصل شده و 3 گروه 5 تایی به همدیگر موازی می شوند. روابط بین پارامترهای ورودی و خروجی و عوامل محیطی مؤثر در آن باروابط ریاضی مدل شده و نمودارهای ولتاژ -جریان، ولتاژ- توان در شرایط مختلف و به ازای پارامترهای متفاوت مورد ارزیابی قرار گرفتند.تحلیل نمودار های مختلف نشان داد که این نمودارها با دقت قابل قبولی منطبق به مقادیر عملی بوده و در اکثر موارد با اختلاف کم تر از%97 در مقایسه با داده های مربوط به کارخانه سازنده قابل استفاده می باشد. نهایتا الگوریتم ایجاد شده با الگوریتم لابراتوار ملی ساندیا 6مورد مقایسه قرار گرفت و انطباق خیلی نزدیکی نتیجه گرفته شد. همچنین نشان داده شد که نمودارهای حاصل از الگوریتم ساندیا علی رغم پیچیدگی این الگوریتم کاملا منطبق بر مقادیر مدل ارایه شده در این مقاله بوده و به خوبی م یتوان از این مدل ساده به جای آن مدل پیچیده استفاده کرد.
The array of a plug in hybrid solar assist electric tractor is designed and simulated by MATLAB software before construction. The array consists of 15 solar panels from which 5 are connected in series and 3 groups are connected in parallel. The relation between input and output parameters and effective environmental factors are modeled by mathematical formula and Voltage-Current, Voltage- Power curves assessed in different conditions and for different parameters. Results showed that the evaluation diagrams are in good agreement with experimental values with acceptable accuracy with as high as 97 % compared with the manufacturing company data. Finally, the designed algorithm was compared with that of Sandia National Laboratories Algorithm and good agreements were resulted as well. It is concluded that the simple developed model presented in this paper is comparable to the complicated model developed by Sandia algorithm and can safely be used instead.