بررسی میزان اثربخشی آموزشهای محیط زیستی به کارکنان بخش فناوری اطلاعات موسسه اعتباری ثامن به منظور طراحی دیتا سنتر سبز با هدف توسعه کاربرد انرژیهای نو و فناوریهای سازگار با محیطزیست
محورهای موضوعی : مدیریت محیط زیستمریم قدس گلشن 1 , سید علی جوزی 2
1 - کارشناس ارشد مدیریت، برنامهریزی و آموزش محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران.
2 - استادگروه محیط زیست، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران *(مسوول مکاتبات).
کلید واژه: آموزش محیط زیست, اثربخشی, روش کرک پاتریک, دیتا سنتر سبز, موسسه اعتباری ثامن,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: این مطالعه با هدف بررسی ارزیابی واکنش، یادگیری و رفتاری فراگیران از دوره آموزش و توانمند سازی کارکنانIT موسسه اعتباری ثامن به منظور طراحی دیتا سنتر سبز با هدف توسعه کاربرد انرژی های نو و فناوری های سازگار با محیط زیست، در سال 1393 اجرا گردید. دیتا سنترهای سبز مرکزی برای ذخیرهسازی، مدیریت و انتشار دادهها هستند که در زیرساختهای آن ها بالاترین کارآمدی به منظور به حداقل رسیدن هدر رفت انرژی و دستیابی به بیشترین بازدهی با کمترین تاثیرات محیط زیستی طراحی می شوند. روش بررسی: براساس رابطه کوکران 40 نفر از جامعه آماری 45 نفری انتخاب شدند. با توجه به انتخاب الگوی آموزشی کرک پاتریک، پرسش نامههای ارزیابی در رتبه واکنشی و رفتاری در پایان دوره در اختیار فراگیران قرار گرفت. جهت بررسی رتبه یادگیری، پرسش نامه سوالات یادگیری پیش از برگزاری دوره و هم چنین در انتهای دوره مجدداً در اختیار فراگیران قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها و تایید فرضیهها از آمار توصیفی میانگین و فراوانی و آمار استنباطی (آزمونهای K-S، Tوابسته و Tتک نمونهای) در نرمافزار SPSS استفاده شد. یافته ها: براساس نتایج آزمونها، فراگیران از مدرس، محتوا، امکانات و زمانبندی رضایت داشته و آموزش و توانمندسازی در سطوح واکنشی، یادگیری و رفتاری منجر به افزایش دانش و یادگیری آن ها نیز شده است. بحث و نتیجه گیری: پس از برگزاری دوره، رتبه مهارتهای شغلی، نظم و دقت در انجام وظایف، روحیه همکاری، رضایت شغلی، رفع مشکلات شغلی و به کارگیری آموختهها در زمینه شغلی فراگیران افزایش یافته و از بعد رفتاری نیز نتایج مطلوبی برای بهبود طراحی دیتا سنتر سبز در پی داشته است.
Background and Objective: This study was implemented in 1393, aimed to evaluate reaction, learning and behavior of learners from training course and empowerment SAMEN Credit Institu IT staff to design green data center with the aim of developing the use of renewable energy and environmentally friendly technologies. Green data centers are the building for storage, management and dissemination of data, which have the highest efficiency in infrastructure design to minimize wasted resources of electricity and to achieve maximum efficiency with minimal environmental impact. Method: By the Cochran formula, 40 persons among the 45 of SAMEN Credit Institute and Samen Ertebat ASR IT experts had been considered (2014). Given the choice Kirkpatrick model, at the end of the training course, evaluation questionnaires designed in behaving and reactive level had been given to learners. Due to checking the learning level, learning questionnaires had been given to learners before and after the course. In order to analyze the data and confirm the research hypotheses, descriptive statistics (mean and frequency) and inferential statistics (KS, T-dependent and T one sample tests) were analyzed by SPSS software. Findings:Given the results of these tests, learners from teacher, contents, features and timing of course were satisfied and the education and empowerment of employees in the reaction, learning behavior has also led to increased knowledge and learning. Discussion and Conclusion: After the training, skills, thoroughness in completing tasks, work morale, job satisfaction, resolve work problems and use of learning increased and this course from a behavioral perspective lead to the desired results for improve the design of green data center.
- محمودی. ح و ویسی. ه، 1384، ترویج و آموزش محیط زیست، رهیافتی در حفاظت اصولی از محیط زیست، علوم محیطی، شماره 8
- GLANZ, J., Power, Pollution and the Internet, New York Times, September, 22, 2012, from http://www.nytimes.com/2012/09/23/technology/data-centers-waste-vast-amounts-of-energy-belying-industry-image.html?pagewanted=all&_r=0.
- Ricardo B., Leveraging Renewable Energy in Data Centers: Present and Future, Department of Computer Science Rutgers University, 2012, from http://www.cs.rutgers.edu/~ricardob/ papers/hpdc12 -keynote .pdf
- Lakshmi G., DATA CENTER ENERGY MANAGEMENT, Cornell University,2012, from http://www.cs.utexas.edu/~lakshmi/files/thesis.pdf
- Xiaojin X., Based on Low Carbon Technology to Build Green Internet Data Center, 2nd International Conference on Materials, Mechatronics and Automation, 2012, from http://www.ier-institute.org/2070-1918/lnit15/v15/374.pdf
- Cochran, W., Sampling Techniques, third edition, John Wiley & Sons, Inc, 1977
- فتحی. اجارگاه و همکاران، 1384، ارزشیابی اثربخشی دورههای آموزشی، آییژ، تهران
- قلیچلی. ب، 1386، تعالی منابع انسانی، ارزیابی، برنامه ریزی و بهبود، مؤسسه بهره وری و منابع انسانی، تهران
- Kirkpatrick, D., Techniques for Evaluation Training programs, Journal of American Society for Training and Development, Vol 23, 1996.
- قاسمی.م، وارثی. م و یوسفیان املشی. ر، 1382، بهبود تطبیقی در آموزش عالی، انتشارات دانشگاه امام حسین، تهران
- نیازآذری. ک، 1386، رویکردهای رفتاری در نظامهای آموزشی، انتشارات شیوه، تهران
- Scholar, R. S., Managing Human Resources, Min, its. Paul: West Publishing, 1995.
- Nicholas,F.,Evaluating training–there is no cookbook approach,2000, http://home.att.net/Nickolos/ evaluate.htm
_||_