فراتحلیلی بر مدل قیمتگذاری داراییهای سرمایهای
محورهای موضوعی : دانش سرمایهگذاریسعید فتحی 1 , فریده توکلی 2 , ایمان استاد 3
1 - دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2 - کارشناس ارشد، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت مالی و بیمه، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کلید واژه: فراتحلیل, مدل قیمت گذاری داراییهای سرمایهای, آزمون مدل قیمتگذاری داراییهای سرمایهای,
چکیده مقاله :
مدل قیمتگذاری داراییهای سرمایهای الگویی تعادلی برای نشان دادن رابطه ریسک و بازده داراییهای سرمایهای است و نشان میدهد داراییها چگونه با توجه به ریسکی که دارند قیمتگذاری میشوند. به خاطر اهمیت CAPM در پیش بینی بازده داراییهای مالی روی این مدل و نسخههای توسعه یافته آن تاکنون آزمونهای تجربی زیادی انجام شده است. اما رویکرد فراتحلیلی این پژوهش با استفاده از آزمون های آماری تحلیل واریانس، همبستگی و تفاوت میانگین دو جامعه شناخت متفاوتی نسبت به این حوزه در علوم مالی ایجاد میکند. به این منظور از نتایج تحلیل آماری 814 آزمون CAPM طی سالهای 1972 تا 2016 استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد، دوره زمانی آزمون، نوع سبدبندی، درجه توسعه یافتگی کشور مورد مطالعه، نوع ریسک سیستماتیک و نوع مدل CAPM آزمون شده بر قیمت بتای CAPM در فراتحلیل مطالعات قبلی تاثیر معناداری داشته است.
Capital asset pricing model is an equilibrium model to show the relationship between systematic risk and return of capital assets and indicate the pricing of assets due to their systematic risk. Abundance of empirical studies in testing standard and developed CAPM shows the importance of CAPM in estimating the price of financial assets. The meta-analytic approach of this paper creates a distinct realization to this context of finance by using of variance analysis, correlation test and means difference. So we use the statistical results of 418 CAPM tests during 1972 to 2016. The results show that time period of the test, type of portfolio ranking, country development grade, type of systematic risk and the type of CAPM test have a significant effect on the price of beta.
_||_