تبیین به کارگیری الگوی تئوری محدودیت ها جهت ارزیابی ریسک اعتباری در بانک ها
محورهای موضوعی : دانش سرمایهگذاری
محمد رضا خضری پور
1
,
محمد حامد خان محمدی
2
,
فائق احمدی
3
,
حمید رضا کردلوئی
4
1 - دانشجوی دکتری گروه حسابداری، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران.
2 - دانشیار گروه حسابداری، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران.
3 - استادیار گروه حسابداری و مدیریت مالی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران.
4 - دانشیار گروه مدیریت مالی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران.
کلید واژه: تئوری محدودیت ها, ریسک اعتباری, حسابداری عملکرد سیستم,
چکیده مقاله :
کاربرد تئوری محدودیت ها در صنعت بانکداری در دهه اخیر مورد توجه قرار گرفته است. تئوری محدودیت ها و حسابداری عملکرد سیستم یکی از تکنیک های حوزه حسابداری مدیریت است که بر عامل بهره وری و افزایش جریانات نقد در حال و آینده تاکید دارد. از این رو، تبیین معیار ریسک اعتباری از طریق الگوی حسابداری عملکرد سیستم، می تواند موجب ارتقای عملکرد بانک ها گردد. در این پژوهش متغیر های اساسی 17 بانک کشور در بازه زمانی 1397-1387 بر اساس رویکرد متداول (سنتی) و نیز رویکرد مبتنی بر تئوری محدودیت ها محاسبه گردید. همچنین با استفاده از نرم افزار 11EViews مدل های آماری مورد آزمون قرار گرفته است. یافته های پژوهش دلالت به آن دارد که به کارگیری تئوری محدودیت ها می تواند درتبیین و بهبود ریسک اعتباری نقش مناسبی را ایفا نماید و از این منظر عملکرد مالی بانک ها را بهبود ببخشد.
The application of Theory of Constraint(s) in the banking industry has been considered in the last decade. Theory of constraints and system performance accounting is one of the techniques in the field of management accounting that emphasizes the factor of productivity and increasing cash flows now and in the future. Therefore, explaining the credit risk criterion through the system performance accounting model can improve the performance of Statistical models were also tested using 11EViews software. research findings indicate that the application of constraint theory can play an appropriate role in explaining and improving credit risk and in this regard improve the financial performance of banks.
_||_