تبیین مدل سوگیری های احساسی سرمایهگذاران موثر بر نوسانات قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران با تکیه بر سوگیری های داشته بیش نگری،کوتاه نگری، بهینه بینی و سازگار گرایی
محورهای موضوعی : دانش سرمایهگذاری
مهدی عباسی اصل
1
(دانشجوی دکتری گروه مدیریت مالی واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
محمد رضا رستمی
2
(استادیار گروه مدیریت دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد دانشگاه الزهرا،تهران،ایران.)
مهرزاد مینویی
3
(استادیار گروه مدیریت مالی واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
کلید واژه: سوگیریهای احساسی, نوسانات قیمت سهام, سوگیریهای رفتاری,
چکیده مقاله :
یکی از حیاتیترین برنامههای پژوهشی دانش مالی امروز که در رأس رد نظریه بازارهای کارا قرار دارد، نظریه مالی رفتاری است که عامل تشریکمساعی بین علوم مالی و علوم اجتماعی است و باعث ژرفتر شدن دانش ما از بازارهای مالی شده است.پارادایم حاکم بر مباحث مالی امروز که ما قصد توضیح ، تشریح و مقایسه آن راداریم، رفتار مالی نام دارد، که به زبان ساده عبارت است از یک الگوی فکری که در آن بازارها با استفاده از الگوهای مرکب از علوم اجتماعی ، روانشناسی ، مالی و چند رشته دیگر مطالعه میشوند و به عبارت بهتر عاملان اقتصادی در الگوهای رفتاری برخلاف نظریههای نئوکلاسیک منطقی نیستند، بلکه یا به خاطر ترجیحاتشان و یا به دلیل سوگیریهای شناختی نرمالاند. هدف این تحقیق طراحی و تبیین مدل شناسایی عوامل رفتاری مؤثر بر نوسانات قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. این تحقیق ازلحاظ هدف کاربردی است و ازلحاظ روش کار از نوع تحقیقات پیمایشی است. دادههای این تحقیق با استفاده از نرمافزار SmartPLS موردبررسی قرارگرفتهاند. نتایج حاصلشده از تحقیق نشان داد که سوگیری احساسی کوتاه نگری، سوگیری احساسی بهینه بینی و سوگیری احساسی سازگار گرایی بر نوسانات قیمت سهام شرکتها تأثیرگذار میباشند.
One of the most vital research programs of financial knowledge today, which is at the forefront of rejecting the theory of efficient markets, is financial behavior theory, which is the cause of joint efforts between financial sciences and social sciences and has deepened our knowledge of financial markets. Today's financial topics, which we are going to explain, describe and compare, are called financial behavior, which in simple terms is a pattern of thinking in which markets use patterns consisting of social sciences, psychology, finance and several other disciplines. They are studied, and in other words, economic agents are not rational in behavioral patterns contrary to neoclassical theories, but are normal either because of their preferences or because of cognitive biases. The purpose of this study is to design and explain a model for identifying behavioral factors affecting stock price fluctuations in the Tehran Stock Exchange. This research is applied in terms of purpose and in terms of working method is a type of survey research. The data of this research were analyzed using SmartPLS software. The results of the study showed that the emotional bias of short-sightedness, the emotional bias of optimism and the emotional bias of adaptation affect the fluctuations of stock prices of companies.
_||_