بررسی تاثیر ارتباطات سیاسی شرکتها با دولت و عدم تقارن اطلاعاتی بر نوسان پذیری کوتاه مدت و بلند مدت قیمت سهام بعد از عرضه اولیه
محورهای موضوعی : دانش سرمایهگذاری
راضیه مروی
1
,
افسانه توانگر حمزه کلایی
2
,
فرزانه حیدر پور
3
,
علی روحی
4
1 - گروه حسابداری ، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
2 - گروه حسابداری ، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
3 - گروه حسابداری ، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
4 - گروه حسابداری ، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
کلید واژه: ارتباطات سیاسی شرکتها با دولت, شهرت واعتبارعرضه کننده, نوسان پذیری قیمت سهام, عدم تقارن اطلاعاتی,
چکیده مقاله :
با توجه به اهمیت نوسانات قیمت سهام بعد از عرضه اولیه برای سرمایه گذاران،به بررسی عوامل مهمی که باعث این نوسانات میشوند، پرداخته شد. بدین منظور،به بررسی ارتباطات سیاسی شرکتها با دولت ( بااستفاده روشهای فاکتورهای اندازه شرکت ودرصد مالکیت دولتی) وعدم تقارن اطلاعاتی ( بااستفاده از تفاوت دامنه قیمت پیشنهادی خرید و فروش)پرداخته شد که برای بررسی رابطه بین ارتباطات سیاسی و نوسان پذیری قیمت سهام ازآزمون مقایسه میانگین دو گروه مستقل و برای بررسی رابطه عدم تقارن اطلاعاتی از روش رگرسیون چند متغیره استفاده شد،همچنین برای بررسی ابعاد دقیق تر این رابطه، به بررسی متغیرهای کنترلی شهرت و اعتبار عرضه کننده(با استفاده از سه ویژگی سرمایه ثبت شده،سهم نسبی بازار عرضه های اولیه و تعداد عرضه های اولیه مدیریت شده)،مالکیت نهادی ،مدیریت سود، کیفیت حسابرسی وتعداد سهامداران پرداخته شد.یافته ها نشان میدهد ارتباطات سیاسی شرکتها با دولت ، بر نوسانات کوتاه مدت قیمت سهام بعد از عرضه اولیه،تاثیر گذار نمیباشد ولی این نوسانات در بلند مدت،برای شرکتهای دارای ارتباطات سیاسی با دولت (در روش فاکتورهای اندازه شرکت)کمتر از شرکتهای فاقد ارتباطات سیاسی است همچنین افزایش عدم تقارن اطلاعاتی،باعث افزایش نوسان پذیری قیمت سهام بعد از عرضه های اولیه در بلند مدت میشود ولی در کوتاه مدت تاثیر گذار نمیباشد. همچنین شهرت واعتبارعرضه کننده،بر نوسانات قیمت تاثیر گذار نیست که نشان دهنده عدم توجه سرمایه گذاران در ایران در زمان عرضه اولیه به شهرت و اعتبار عرضه کننده سهام(متعهد عرضه)میباشد و شهرت واعتبارعرضه کننده،نمیتواند بر تصمیمات سرمایه گذاران بر خلاف تحقیقات در سایر کشورهاتاثیر گذارباشد.
Given the importance of stock price fluctuations after the initial public offering for investors,the important factors that cause these fluctuations were examined. For this purpose, the political relations of companies with the government(using the methods of company size factors and the percentage of government ownership)and information asymmetry(using the difference in the offer and sale price range)were investigated that To examine the relationship between political communication and stock price volatility by comparing the means of two independent groups and Multivariate regression method was used to investigate the relationship of information asymmetry.Also,to examine the more accurate dimensions of this relationship, to examine the control variables of supplier reputation and credibilit(using three registered capital characteristics relative market share of initial supply and Number of managed initial public offerings)institutional ownership,earnings management, audit quality and number of shareholders.Findings show that companies'political relations with the government do not affect short-term stock price fluctuations,but these fluctuations in the long run are less for companies with political relations with the governmen (company size factors)than companies without connections. It is political Also, increasing information asymmetry increases stock price volatility after initial public offerings in the long run, but is not effective in the short run.Also, the reputation and credibility of the supplier does not affect price fluctuations, which indicates the lack of attention of investors in Iran at the time of initial public offering to the reputation and credibility of the supplier and the reputation and credibility of the supplier can not affect investors'decisions unlike research in other countries.
_||_