کاربست رویکرد پرورش هوش طبیعت گرایانه در طراحی پارک کودک
محورهای موضوعی : مدیریت محیط زیسترویا رضایی نسب 1 , نسیم صحرائی نژاد 2 , سید حسین موسوی فاطمی 3 , علیرضا قراگوزلو 4
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مهندسی محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایران (مسئول مکاتبات)
3 - مربی، گروه مهندسی محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایران
4 - دانشیار، گروه GIS، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
کلید واژه: هوش چندگانه, هوش طبیعت گرایانه, پارک کودک, طراحی, پرورش,
چکیده مقاله :
در دوره ای که دسترسی به محیطهای طبیعی در فضاهای شهری روز به روز کمتر می شود، طراحی فضائی مناسب که بتواند پاسخگوی نیاز افراد بخصوص کودکان به طبیعت و ارتباط نزدیک با آن باشد قطعا تاثیر چشمگیری بر ابعاد روانی و شخصیتی و همچنین فرهنگسازی در جهت حفاظت از طبیعت و محیط زیست خواهد داشت. بر اساس نظریه هوشهای چندگانه گاردنر، هوش طبیعت گرا یکی از 9 نوع هوش در کودکان است که پرورش آن در گرو افزایش ارتباط کودک با طبیعت پیرامون خواهد بود. در حقیقت، اصل تجربه طبیعت توسط کودکان و ضرورت برنامه ریزی برای خلق بستری جهت بروز این تجربه برای کودکان شهرنشین، فرصتی برای افزایش ارتباط با طبیعت را فراهم می کند و هدف این مقاله نیز تدوین اصول و شاخص های طراحی پارک کودک جهت پرورش هوش طبیعت گرایانه خواهد بود. پژوهش حاضر یک پژوهش کاربردی و کیفی با رویکردی تحلیلی و توصیفی است که به بررسی نظریات پژوهشگران و تبیین ارتباط میان آنها پرداخته است. داده های تحقیق با استفاده از مطالعات کتابخانه ای جمع آوری و با استفاده از تکنیک تحلیل اسناد، داده های جمع آوری شده، مورد تحلیل و بازیابی قرار خواهند گرفت. بر اساس مطالعات، با معرفی ویژگی ها و نیازهای کودکان خصوصا کودکان6 تا 12 سال، عوامل موثر بر پرورش هوش طبیعت گرایانه کودکان را ارائه نموده و سپس اصول و ضوابط کلی طراحی فضاهای بازی کودکان را جمع بندی و ارائه می نماید. در نهایت نیز، بر اساس اصل تجربه طبیعت و سایر مطالعات انجام شده الگوهائی جهت طراحی پارک کودک منطبق بر ویژگیها و نیازهای کودکان جهت پرورش هوش طبیعت گرایانه در آنها پیشنهاد گردیده است. نتایج حاصل از این تحقیق امکان اخذ تصمیم هائی در راستای فرصت سازی برای افزایش رابطه کودک با طبیعت و نهادینه کردن فرهنگ احترام به طبیعت و حفاظت از محیط زیست در فضاهای شهری از سنین کودکی را فراهم خواهد نمود.
In a period that accessibility to the natural environments for people is constantly diminished in urban areas, the design of a space that could respond the human’s need to have relationship with nature specially for children, have an important role on mental and character aspects of people and also the cultivation of nature and environmental protection. According to the Gardner's Multiple Intelligence Theory, naturalistic intelligence is one of the nine types of intelligence in children which is depend on child’s relation to the nature. In fact, the Nature Experience Principle by children and the necessity of planning for creating spaces in order to develop this experience especially for urbanite children, is an opportunity for increasing this relationship. The aim of this paper is to present the principles and criteria for designing a child's park for nurturing naturalistic intelligence. This research is an applied and qualitative research, which through an analytical and descriptive approach, investigates the views and opinions of scholars and the relationships between them. Data in this research are collected through library studies which are analyzed by document analysis technic. After introducing the characteristics and demand of children specially aged 6 to 12 years, present the factors influencing nurturing naturalistic intelligence in children, then principles and legislation for designing play grounds are summed up. Finally according to Nature Experience and other studies, some patterns for designing child’s park matches for children’s demand in order to nurturing their naturalistic intelligence are proposed. The results of this research, will provide the opportunity for making decisions for increasing the relationship between a child and nature and also establishment the culture of respecting to nature and protecting environment in urban spaces from childhood.
_||_