انتخاب استراتژی تجاری مدیریت زنجیره تامین سبز با بکارگیری روش فرآیند تحلیل شبکه ای
محورهای موضوعی : توسعه پایدارسحر السادات احمدی نژاد 1 , محمد کریمی زارچی 2 , محمد رضا فتحی 3
1 - کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد
2 - دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران
3 - استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم * (مسئول مکاتبات)
کلید واژه: مدیریت زنجیره تامین سبز, استراتژی تجاری, تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره, فرآیند تحلیل شبکه ای,
چکیده مقاله :
در تجارت جهانی امروز، رقابت میان سازمان ها بسیار شدید است و برای تحت تأثیر قرار دادن مشتریان، سازمان ها نیاز دارند خودشان را در موقعیت برتری نسبت به رقبا قرار دهند. دوستدار محیط زیست بودن و سازگاری با الزامات زیست محیطی، راهی برای تمایز از سایر رقبا است. در صورتی که رقبا از مدیریت زنجیره تامین سبز (GSCM) بهره مند شده باشند، شرکت تحت فشار بیشتری برای استقرار مدیریت زنجیره تأمین سبز خواهد بود. از طرفی مشتریان نیز روی تصمیم برای استقرار سیستم GSCM نقش مهمی دارند. از این رو، مدیریت استراتژیک زنجیره تامین سبز، یکی از الزامات موفقیت در بازار رقابتی امروز است و باید به طور جدی مدنظر قرار گیرد. هدف این پژوهش، شناسایی و رتبه بندی استراتژی های مدیریت زنجیره تامین سبز با بکارگیری روش ANP می باشد. تعداد معیار های شناسایی شده در این تحقیق، چهارده معیار می باشد که در چهار گروه طراحی سبز، خرید سبز، تولید سبز و بازاریابی و خدمات پس از فروش سبز قرار می گیرند. این پژوهش در شرکت سیم و کایل یزد انجام شده است. نتایج تحقیق نشان داد از بین چهار استراتژی ریسک محور، کارآیی محور، نوآوری محور و حلقه بسته، استراتژی کارآیی محور، استراتژی بهینه است. ضمنا از بین معیارها، طراحی سبز دارای بالاترین اولویت است.
In today's global business, competition is very intense between organizations and to impress clients, organizations need to put themselves in a better position than competitors. Environmentally friendly and compatible with environmental requirements are the way to distinguish from other competitors. If the competitors have benefited from the green supply chain management, the company will be under greater pressure to establish a green supply chain management. Customers also have an important role to deploy. Thus, strategic management, green supply chain is requirement for success in today's competitive market and should be considered seriously. The aim of this study was to identify and rank the green supply chain management strategies using ANP method. Numbers of criteria identified in this study are 14 criteria in four categories: green design, green shopping, green manufacturing and marketing. The results showed that among the four risk-based strategies, efficiency-oriented, innovation-driven closed loop, efficiency-oriented strategy is the optimal strategy. In addition, the standard of green design has the highest priority.
1- Seuring, S. & Muller, M. (2008). “From a literature review to a conceptual framework for sustainable supply chain management”. Journal of Cleaner Production, 16(15): 1699-710.
2- Srivastava, S.K. (2007).“Green supply chain management: a state-of-the-art literature review”. International Journal of Management Reviews, 9 (1):53-80.
3- Boks, c & Stevels, A. (2007). “Essential Perspectives for Design for Environment, Experiences from the Electronics Industry”. International Journal of Production Research, 45(18):4021-39.
4- ایمانی، دین محمد، افسانه احمدی (1388). مدیریت زنجیره تأمین سبز راهبرد نوین کسب مزیت رقابتی، ماهنامه مهندسی خودرو و صنایع وابسته، سال اول، شماره 10.
5- Hass, J., (1996), Greening the supply chain: a case study and the development of the conceptual model, Industry and the environment: practical applications of environmental management approaches in business, Aarhus: The Aarhus School of Business, pp. 79–92.
6- اسماء، حسینی، ایرنبان، جواد و میرجهان مرد، جواد (1393). تعیین و اولویت بندی عوامل مؤثر بر زنجیره تأمین سبز با استفاده از رویکرد تحلیل مسیر، مدیریت تولید و عملیات، دوره پنجم، شماره 9.
7- Simpon, D., Samson, D. (2008). Developing strategies for green supply chain management, Decision Line 39 (4) 12–15.
8- الفت، لعیا، خاتمی فیروزآبادی، علی، و خداوردی، روح الله (1390). مقتضیات تحقق مدیریت زنجیره تأمین سبز درصنعت خودروسازی ایران، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال ششم، شماره 21.
9- Chen, C. C., Shih, H. S., Shyur, H, J., & Wu, K. S. (2012). A business strategy selection of green supply chain management via an analytic network process. Computers and Mathematics with Applications, 64, 2544–2557.
10- تربتی، امیر، ارسنجانی، محمد علی و فیروزشاهی، محسن (1394). تدوین نقشه استراتژی مدیریت زنجیره تامین با تلفیق نمودار حلقه علی و کارت امتیازی متوازن، مجله مدل سازی در مهندسی، سال سیزدهم، شماره 42.
_||_1- Seuring, S. & Muller, M. (2008). “From a literature review to a conceptual framework for sustainable supply chain management”. Journal of Cleaner Production, 16(15): 1699-710.
2- Srivastava, S.K. (2007).“Green supply chain management: a state-of-the-art literature review”. International Journal of Management Reviews, 9 (1):53-80.
3- Boks, c & Stevels, A. (2007). “Essential Perspectives for Design for Environment, Experiences from the Electronics Industry”. International Journal of Production Research, 45(18):4021-39.
4- ایمانی، دین محمد، افسانه احمدی (1388). مدیریت زنجیره تأمین سبز راهبرد نوین کسب مزیت رقابتی، ماهنامه مهندسی خودرو و صنایع وابسته، سال اول، شماره 10.
5- Hass, J., (1996), Greening the supply chain: a case study and the development of the conceptual model, Industry and the environment: practical applications of environmental management approaches in business, Aarhus: The Aarhus School of Business, pp. 79–92.
6- اسماء، حسینی، ایرنبان، جواد و میرجهان مرد، جواد (1393). تعیین و اولویت بندی عوامل مؤثر بر زنجیره تأمین سبز با استفاده از رویکرد تحلیل مسیر، مدیریت تولید و عملیات، دوره پنجم، شماره 9.
7- Simpon, D., Samson, D. (2008). Developing strategies for green supply chain management, Decision Line 39 (4) 12–15.
8- الفت، لعیا، خاتمی فیروزآبادی، علی، و خداوردی، روح الله (1390). مقتضیات تحقق مدیریت زنجیره تأمین سبز درصنعت خودروسازی ایران، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال ششم، شماره 21.
9- Chen, C. C., Shih, H. S., Shyur, H, J., & Wu, K. S. (2012). A business strategy selection of green supply chain management via an analytic network process. Computers and Mathematics with Applications, 64, 2544–2557.
10- تربتی، امیر، ارسنجانی، محمد علی و فیروزشاهی، محسن (1394). تدوین نقشه استراتژی مدیریت زنجیره تامین با تلفیق نمودار حلقه علی و کارت امتیازی متوازن، مجله مدل سازی در مهندسی، سال سیزدهم، شماره 42.