تحلیل عوامل موثر بر گسترش گردشگری شهرستان خلخال در استان اردبیل با استفاده از مدل راهبردی SWOT
محورهای موضوعی : طراحی محیط زیست
بهروز سبحانی
1
(استاد جغرافیای طبیعی، اقلیم شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران)
وحید صفریان زنگیر
2
(دکتری جغرافیای طبیعی، اقلیم شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران)
آنیتا مجیدی هروی
3
(دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، گروه جغرافیا، دانشگاه پیام نور تهران، ایران)
کلید واژه: توسعهگردشگری, مدل SWOT, شهر خلخال, واژگان کلیدی: راهبردهای استراتژیک, عوامل محیطی,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: گردشگری یکی از بزرگترین و پربازدهترین فعالیتهای اقتصادی در دنیا است، که توسعه آن نیازمند شناخت و آگاهی کافی از مسائل و عوامل موثر اقصادی، اجتماعی و فرهنگی در هر منطقه است. یکی از این مناطق گردشگری در ایران شهرستان خلخال در استان اردبیل است که بهواسطه ساختار توپوگرافی و زمینشناسی، مملو از مکانهای گردشگری از لحاظ اکوتوریستی است. روش بررسی: ایـن پژوهش با استفاده از مدلSWOT و رویکردی توصیفی- تحلیلی و با مطالعات میدانی و کتابخانهای که هدف از آن امکانسنجی پتانسیلهای گردشگری شهرستان خلخال در استان اردبیل است. یافتهها: تجزیهو تحلیلهای حاصل از مدل فوق در این پژوهش نشان میدهد که در تحلیل ماتریس، نقاط قوت برابر 61/1، ضعف برابر 26/1، فرصت برابر 77/1و مقدار تهدید برابر 19/1 است، پتانسیلهای گردشگری شهرستان خلخال، در اولویت اول استراتژی هـای تهاجمی و در اولویـت دوم برنامـهریـزی استراتژیهای رقابتی قرار میگیرند. بدین منظور، نخست استراتژیهای اولیه SO با مقدار 38/3 و سپس استراتژیهـایOW با مقدار 03/3 در مـاتریس SWOT در اولویت اول و دوم قرار میگیرند، نمایانگر بهترین استراتژیهای در گردشگری پایدار ناحیه خلخال شناخته میشود. بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر مسئولین باید سعی کنند از نقاط قوت و فرصت نهایت استفاده را برده و به سمت این راهبردها گام بردارند؛ در راهبردهای تدافعی (WT) با امتیاز 45/2، راهبردهای محافظهکارانه (TS) با امتیاز 8/2، نمایانگر ضعیفترین راهبرد در گردشگری پایدار ناحیه خلخال شناخته میشود.
Background and Objective: Tourism is one of the largest and high-yielding economic activity in the world, the development of which requires sufficient knowledge of the issues and economic factors, Social and cultural development in each region. One of the city's tourist areas in Khalkhal in Ardebil province, due to topographical and geological structure, is full of tourist sites in terms of ecotourism. Materials and Methodology: This research uses SWOT model and descriptive-analytical approach and field studies and libraries whose purpose is to assess the tourism potentials of Khalkhal city in Ardabil province. Results: Analysis of the above model in this study shows that in the matrix analysis, strengths are 1.61, weaknesses are 1.26, opportunities are equal to 1.77 and the amount of threat is equal to 1.19, tourism potentials of Khalkhal city, in the first priority aggressive strategies are the second priority in planning competitive strategies. For this purpose, first the initial strategies of SO with a value of 3.38 and then the strategies of OW with a value of 3.03 in the SWOT matrix are in the first and second priority, indicating the best strategies in sustainable tourism in Khalkhal region. Discussion and Conclusion: According to the results of the present study defensive strategies (WT) with a score of 2.45, conservative strategies (TS) with a score of 2.8, represents the weakest sustainable tourism strategy in the area known Khalkhal.
_||_