برآورد مدلی برای تخمین اثرات زیست محیطی ( پیامد های خارجی) بخش حمل و نقل عمومی در تهران
محورهای موضوعی : آب و محیط زیستزهرا عابدی 1 , میلاد صارم صفاری 2 , وحید شریفی 3
1 - هیات علمی و اسنادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحدعلوم تحقیقات
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد
کلید واژه: منواکسید کربن, آثار خارجی, حمل و نقل عمومی, مترو, BRT, حداقل مربعات معمولی, سهمیه بندی سوخت,
چکیده مقاله :
یکی از مهمترین مسایل در تحلیل های اقتصادی پیامد های خارجی مثبت و منفی می باشدکه عمدتا به دلیل کیفی بودن و دشواری محاسبه معمولا از آن صرفه نظر می گردد. در علم اقتصاد پیامدخارجی به هزینه یا منفعتی گفته می شود که در حساب های بنگاه یا واحد های اقتصادی منعکس نشده و از طریق قیمت ها در هزینه ها یا منافع بنگاه بحساب نمی آید . به علاوه اثرات خارجی به شخص یا واحدهایی تحمیل می شود که در فرآیند تولید و مصرف نقشی نداشته اند.در این مقاله میزان پیامد خارجی بخش حمل و نقل عمومی با توجه به تاثیری که بر کاهش(یا افزایش) منوکسید کربن موجود در هوای تهران ایجاد می کند مشخص می شود. علامت ضرایببدست آمده برای متغیرهای مدلهای در نظر گرفته شده نشان دهنده مثبت یا منفی بودن اثر خارجی خواهد بود. بدین صورت که علامت منفی پیامد خارجی مثبت و علامت مثبت پیامد خارجی منفی رانشان می هد.مدل مورد استفاده به صورت غیر خطی در نظر گرفته شده بطوریکه ضرایب بدست آمده میزانتاثیر پذیری co رابر متغیرهای مستقل نشان می دهد.این تحقیق برای دو منطقه متفاوت(بازار و فاطمی)انجام پذیرفته و بر اساس نتایج بدست آمده می توان گفت در هر دو مدل مترو و BRT دارای پیامد خارجی مثبت و تولید ناخالص داخلی (GDP)دارای پیامد خارجی منفی هستند.
Positive and negative externalities are one of the most important issues in economic analysis. In economics, an externality, or transaction spillover, is a cost or benefit not transmitted through prices that is incurred by a party who did not agree to the action causing the cost or benefit.In this article we try to estimate the effect of extention of urban transportation on Carbon monoxide in the air of Tehran as a positive or negative externality.The models in this article are estimated by Ordinary least squares method.According to the results in both estimated models for two separate stations Metro and BRT have positive externality and Gross domestic product has negative externality
. جانستون, جک و دینارو, جان, 1388, روش های اقتصادسنجی, ترجمه
علی اکبر خسروی نژاد و دیگران, همدان- انتشارات نورعلم, چاپ اول
2.عابدی, زهرا, شریفی, وحید و میلاد صارم صفاری, 1389, برآورد
کیلومترهای مورد بهره برداری قرار گرفته متروی تهران, 1389,
مجموعه مقالات دوازدهمین همایش بین المللی حمل و نقل ریلی
3.فیلیپس , اون ار.و موریس, اس. چارلز, 1380, تحلیل اقتصادی
نظریه و کاربرد(اقتصاد خرد), جلد دوم, ترجمه حسن سبحانی,
مؤسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران, چاپ چهارم
4. گزارش اقتصادی ترازنامه بانک مرکزی، بانک مرکزی جمهوری
اسلامی ایران ، سالهای مختلف
5.گزارش سالانه شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه
, سال های مختلف
6.گزارش مرکز کنترل آلودگی هوای تهران, سال های مختلف
7. Delucchi,A.Mark and R.Donald McCubbin,2010,External Costs of
Transport in the U.S.,working paper,Institute of Transportation Studies
8. Larson,Morten Marrot and Bjarne Madsen,2005,Modeling Transport
in an Interregional general equilibrium Model with Externalities,working
paper,45th Congress of the European Regional Science Association
9.Van Essen,H.P and B.H Boon,2007,Methodologies for External Cost
Estimates and Internalisation Scenarios,Discussion Paper