بررسی تطبیقی «رسالهالغفران»، «کمدی الهی» و «آفرینگان»
محورهای موضوعی : شعر
1 - مدرس دانشگاه پیام نور، مرکز دامغان.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
این مقاله کوششی است در بررسی و تطبیق چند معراجنامه که عبارتند از: «رساله الغفران» ابوالعلاء معری، «کمدی الهی» دانته و «آفرینگان» صادق هدایت. وجه شباهت هر سه آنها، سفر به عالم ارواح و جهان پس از مرگ، و تفاوت آنها در نگرش دینی «رساله الغفران» و «کمدی الهی» با نگرش نیهیلیستی «آفرینگان» است. هدف مقاله بررسی تاثیرپذیری «کمدی الهی» از «رساله الغفران» و نیز تبیین دو نگرش دینی و نیهیلیستی در زمینه جستجوی آدمی درباره جهان پس از مرگ است.
This article is an effort in studying and comparing several ascension writings include: Abolala Ma’arri’s “ Pardon epistle”, Dante’s “Divine Comedy” and Sadegh Hedayat’s “Creature”. The similarity aspect of all three of them, is traveling to the world of spirits and the world after death, and their difference is in religious attitude of “Pardon epistle” and “Divine Comedy” with a nihilistic attitude of “Creature”. This paper reviews the influence of “Pardon epistle” on “Divine Comedy “and explains both religious and nihilistic attitudes about the search of man in the world after death.
1- آرینپور، یحیی. (1380). زندگی و آثار صادق هدایت. تهران: زوار.
2- توحیدیفر، نرجس. (2011). ابوالعلاء المعری؛ دراسه فی معتقداته الدینیه. بیروت: دار صادر.
3- دانته، آلیگیری. (1352). کمدی الهی. ترجمه شجاعالدین شفا. تهران: امیرکبیر.
4- ضیف، شوقی. (بیتا). تاریخ الادب العربی. قاهره: مطبعه دارالمعارف بمصر.
5- فرّوخ، عمر. (1381). عقاید فلسفی ابوالعلاء. ترجمه حسین خدیوجم. تهران: علمی و فرهنگی.
6- معرّی، ابوالعلاء احمد بن سلیمان. (1357). رساله الغفران. ترجمه عبدالمحمد آیتی. تهران: اشرفی.
7- مهدی، ممتحن؛ حسین محمدیان و محمدامین رودینی. (1389). «دین در اندیشۀ جواهری و شهریار»، فصلنامه ادبیات تطبیقی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت، سال چهارم، شماره 15.
8- ندا، طه. (1387). ادبیات تطبیقی. ترجمه هادی نظری منظم. تهران: نی.
9- هدایت، صادق. (بیتا). آفرینگان. تهران: جاویدان.
10- یاقوت الحموی، ابن عبدالله. (1980). معجم الادباء. بیروت: دار صادر.