مقایسۀ دنیا از منظر حضرت علی (علیه¬السّلام) در نهج¬البلاغه و دیدگاه مولانا در مثنوی
محورهای موضوعی : شعر
1 - عضو هیئت علمى دانشگاه آزاد اسلامى واحد زاهدان. ایران زاهدان.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
بیتردید جهان و آنچه در آن است برای وصول به کمال بنا شده است؛ بنابراین، بهرهبرداری از دنیا اگر در مسیر کمال باشد، مقدمة کمال نیز محسوب میشود. در نظرگاه حضرت علی، علیهالسّلام، دنیا، آن زمان مذموم است که به هوسهای زودگذر آن دل بسته شود و متعلّقات آن در راه رضای حق تعالی مورد استفاده قرار نگیرد. از نظر مولوی دنیا همچون زن جادوگری است که سحر و جادویش باعث فریب آدمیان میشود. زندان است و انسانها زندانیان گرفتار در این زندان؛ صحرای خشک و لم یزرعی است و انسانها همچون قوم بنیاسرائیل گرفتار در این صحرا. جویندۀ دنیا دچار شقاوت است و جویندۀ آخرت دارندۀ سعادت.
There is no doubt that the whole world and whatever in it is created to the direction of perfection; thus if enjoying the world is to the direction of perfection it is in fact the introduction to the perfection. In Imam Ali’s point of view the materialistic world is indecent if one pays attention to its impermanent longings and its material is not used to the direction of the satisfaction of the blessed divine. From Mevlana’s point of view the world is like a witch whose enchanting misleads you. It is like a prison in which one is captured. They believe the seeker of the eternity is the happy one and the seeker of impermanence is the one caught in adversity.
قرآن کریم، ترجمه حسین الهی قمشه ای.
نه جالبلاغه، ترجمه جعفر شهیدى، تهران: علمی و فرهنگی.
زمانی، کریم. ( 1382 ). بر لب دریای مثنوی، تهران: قطره.
1386 ). شرح مثنوی مولوی، تهران: اطلاعات. ) ._______
علیقلی، محمدمهدی، ( 1379 ). سیمای نه جالبلاغه، تهران تاریخ و فرهنگ.
فروزان فر، بدیع الزمان. ( 1347 ). احادیث مثنوی، تهران: امیرکبیر.
1367 ). شرح مثنوی شریف، تهران: زوار. ) ._____________
مطهری، مرتضی. ( 1354 ) سیری در نه جالبلاغه، قم صدرا.