طبقه بندی مخاطب در هنرهای تجسمی معاصر و هنرهای کلاسیک ایران با مطالعه ادبیات تطبیقی
محورهای موضوعی : شعرسهیلا دیزگلی 1 , شهناز علی پوری مرالو 2
1 - کارشناس ارشد نقاشی دانشگاه سوره تهران
2 - کارشناس ارشد نقاشی دانشگاه آزاد تهران مرکز
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف از تحقیق کنونی مطالعه طبقه بندی مخاطب در بستر زمان در هنر معاصر ایران میباشد. یکی از چالشهایی که در هنر امروز جامعه ایرانی مشهود است جایگاه متزلزل مخاطب است. جایگاهی که خود باید تعیین کننده باشد اما عوامل دیگری که خارج از حوزه هنر و هنرمند است، همچون نگاه سیاست و قدرت و اقتصاد به این مقوله، تأثیرگذارتر است. به نظر میرسد شناخت مخاطب منوط به نگاه نخبههای جامعه به اقسام گوناگون مخاطب بوده است، اما تا چه حد این دستهبندی مخاطب که در نهایت به عدم وجود مخاطب انجامیده است بر اساس شناخت صحیح افراد برتر جامعه بود یا بر اساس نگرش برتر به خود نخبههای جامعه بوده است. می توان گفت عوامل مختلفی در طبقه بندی مخاطب هنر تأثیرگذار هستند. با توجه به مطالعه حاضر میتوان گفت مخاطبان هنر در بستر زمان بر اساس عوامل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... متفاوت بودهاند. همچنین برای تقسیم بندی مخاطبان باید عوامل مؤثر و کلیدی در هر زمان را در نظر گرفت.
The purpose of the present paper is to study the classification of audience in the context of time in Iranian contemporary art. One of the challenges that are evident in the art of today's Iranian society is the shaky position of the audience. A position that should be decisive, but other factors that are out of the realm of art and the artist such as the view of politics and power and economics to this category are more influential. It seems that knowledge of the audience depended on the view of the elites of society to different types of audiences, but to what extent this classification of the audience, which ultimately led to the absence of the audience, was based on the correct knowledge of the top people in society or based on the top attitude to the elites of society. It can be said that various factors are influential in classifying the audience of art. According to the present study, it can be said that the audience of art in the context of time have been different based on social, economic, political and ... factors. Also, in order to divide the audience, effective and key factors must be considered at any time.
افسریان، ایمان. 1395ش، در جستوجوی زمان نو؛ درآمدی بر تاریخ انتقادی هنر معاصر ایران، 2جلد، چاپ اول، تهران: نشر حرفه هنرمند.
اوبریست، هانس اولریش. 1395ش، شیوههای هنرگردانی، کتایون یوسفی، چاپ اول، تهران: نشر حرفه هنرمند.
اینگیلز، دیوید و جان هاکسون. 1396ش، جامعه شناسی هنر(شیوههای دیدن)، ترجمه جمال محمدی، چاپ اول، تهران: نشر نی.
باستید، روژه. 1374ش، هنر و جامعه، غفار حسینی، چاپ اول، تهران: نشر توس.
پلخانف، گئورگی. 1357ش، هنر و زندگی اجتماعی، منوچهر هزارخانی، چاپ اول، تهران: نشر آگاه.
پیاژه، ژان، لوسین گلدمن و تئودور آدورنو. 1380ش، جامعه، فرهنگ، ادبیات، چاپ دوم، تهران: نشر چشمه.
تام، سورل. 1390ش، جامعه، هنر و اخلاق، مسعود قاسمیان، چاپ اول، تهران: نشر فرهنـگستان هـنر.
جورج، لوکاچ. 1396ش، تاریخ و آگاهی طبقاتی؛ پژوهشی در دیالکتیک مارکسیستی، چاپ اول، تهران: نشر بوتیمار.
دل زنده، سیامک. 1396ش، تحولات تصویری هنر ایران بررسی انتقادی، چاپ دوم، تهران: نشر نظر.
دو وینیو، ژان. 1395ش، جامعه شناسی هنر، مهدی سحابی، چاپ هشتم، تهران: نشر نی.
رافائل، ماکس. 1379ش، سه پژوهش در جامعه شناسی هنر، اکبر معصوم بیگی، چاپ اول، تهران: نشر آگه.
رامین، علی. 1392ش، مبانی جامعه شناسی هنر، چاپ چهاردهم، تهران: نی.
الکساندر، ویکتوریا. 1396ش، جامعه شناسی هنرها، اعظم راودراد، چاپ سوم، تهران: نشر فرهنگستان هنر.
کشمیرشکن، حمید. 1396ش، درآمدی بر نظریه و اندیشه انتقادی در تاریخ هنر، چاپ اول، تهران: نشر چشمه.
موشتوری، آنتیگون. 1386ش، جامعه شناسی مخاطب در حوزه فرهنگی و هنری، حسین میرزایی، چاپ اول، تهران: نشر نی.
ولف، جنت. 1394ش، زیبایی شناسی و جامعه شناسی هنر، بابک محقق، چاپ دوم، تهران: نشر فرهنگستان هنر.
مقالات
پریز، عبدالقادر و قاسم عزیزی مراد. 1397ش، «اخوان و ادونیس، بین سنّت و مدرنیته(تحلیل و نقد آرا با رویکرد فلسفی و روانشناسی)»، فصلنامه مطالعات ادبیات تطبیقی، سال 12، ش46، صص 9-30.
شریعتی، سارا. مهر 1384ش، «هنر در نابرابریهای اجتماعی و جایگاه هنر در ایران از منظر جامعه شناسی پی یر بوردیو»، مجله اینترنتی علوم اجتماعی فصل نو.
فاضلی، نعمت الله. 1374ش، «درآمدی بر جامعه شناسی هنر و ادبیات»، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 7 و 8، صص 107-133.
کوثری، مسعود. 1387ش، «نقش مخاطب در خوانش اثر هنری از دیدگاه جامعه شناسی، هنر و افق انتظار»، فرهنگ و اندیشه، هفتم خرداد1387ش، ایران، شماره 3940. صفحه10.
_||_
Afsariyan, Iman. 2016, in search of a new time; An Introduction to the Critical History of Iranian Contemporary Art, Volume 2, First Edition, Tehran: Artist Profession Publishing.
Oberist, Hans Ulrich. 2016, Artistic Methods, Katayoun Yousefi, First Edition, Tehran: Artist Profession Publishing.
Ingils, David and John Hackson. 2017, Sociology of Art (Methods of Seeing), translated by Jamal Mohammadi, first edition, Tehran: Ney Publishing.
Bastid, Rojeh. 1995, Art and Society, Ghaffar Hosseini, first edition, Tehran: Toos Publishing.
Plekhanov, Georgi. 1978, Art and Social Life, Manouchehr Hezarkhani, First Edition, Tehran: Agah Publishing.
Piaget, Jean, Lucien Goldman and Theodore Adorno. 2001, Society, Culture, Literature, Second Edition, Tehran: Cheshmeh Publishing.
Tom, Sorrell. 2011, Society, Art and Ethics, Masoud Ghasemian, first edition, Tehran: Farhangistan Honar Publishing.
George, Lukach. 2017, history and class consciousness; A Study in Marxist Dialectics, First Edition, Tehran: Butimar Publishing.
Del Zendeh, Siamak. 2017, Visual Developments of Iranian Art, Critical Review, Second Edition, Tehran: Nazar Publishing.
De Vinio, Jean. 2016, Sociology of Art, Mehdi Sahabi, eighth edition, Tehran: Ney Publishing.
Raphael, Max. 2000, Three Researches in the Sociology of Art, Akbar Masoom Beigi, First Edition, Tehran: Agah Publishing.
Ramin, Ali 2012, Fundamentals of Sociology of Art, Fourteenth Edition, Tehran: Ney.
Alexander, Victoria. 2017, Sociology of Arts, Azam Ravradrad, third edition, Tehran: Academy of Arts Publishing.
Kashmirshekan, Hamid. 2017, An Introduction to Critical Theory and Thought in the History of Art, First Edition, Tehran: Cheshmeh Publishing.
Mushturi, Antigone. 2007, Sociology of the audience in the field of culture and art, Hossein Mirzaei, first edition, Tehran: Ney Publishing.
Wolf, Janet. 2015, Aesthetics and Sociology of Art, Babak Mohaghegh, Second Edition, Tehran: Academy of Arts Publishing.
Articles
Pariz, Abdul Qader and Qasem Azizi Morad. 2018, "Akhavan and Adonis, between Tradition and Modernity (Analysis and Critique of Opinions with a Philosophical and Psychological Approach)", Quarterly Journal of Comparative Literature Studies, Vol. 12, No. 46, pp. 9-30.
Shariati, Sarah. October 2005, "Art in Social Inequalities and the Status of Art in Iran from the Sociological Perspective of Pierre Bourdieu", E-Journal of Social Sciences of New Chapter.
Fazeli, Nematullah 1995, "Introduction to the Sociology of Art and Literature", Social Sciences Quarterly, No. 7 and 8, pp. 107-133.
Kosari, Massoud 2008, "The role of the audience in reading the work of art from the perspective of sociology, art and the expectation horizon", Culture and Thought, May 27, 2008, Iran, No. 3940. Page 10.