سیری در ادبیات تعلیمی کودکان ایران و برخی شباهتها و تفاوتهای آن با آلمان
محورهای موضوعی : شعرپونه قائمدوست 1 , مسعود سلامی 2
1 - دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران.
2 - استادیار گروه زبان و ادبیات آلمانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
گرچه ادبیات تعلیمی کودکان واژهای متأخر به حساب میآید و به طریق اولی نزد پیشینیان نیز جایگاهی نداشته است، اما ردّ پای کودکان و نوجوانان در مباحث مربوط به ایشان چه در دوران کهن و چه در دوران نو کاملاً مشهود است. آرای تربیتیِ حاکم بر ادبیات امروزین ایران و دیگر کشورها وامدار عقاید بزرگانی در عرصههای عقلی و ادبی میباشد. هدف ما بررسی شکلگیری و نشو و نمای نظام تربیتی از دوران کهن تا کنون، و نیز بررسی برخی مایههای مشترک در ادبیات کودکان ایران و آلمان میباشد.
Although the children's Educational Literature seems to be a brand new lexicon and was not of priority for ancestors, the children's trace on the related issues – in the past or present – is obvious and apparent. The view points on today's Iran and other countries literature is beholden of literary and logical scholars' views. The aim of the present paper is to study the formation and manifestation of educational system since ancient eras as well as the common issues in German and Persian children's literature.
کسایی، نورالله. 1383، فرهنگ نهادهای آموزشی ایران، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
نفیسی، سعید. 1362، قابوس نامه، تهران: انتشارات خوارزمی.
حبیبی، شراره. بی تا، نگاهی به فلسفه تعلیم و تربیت، تهران: انتشارات آوای نور.
خدیو جم، حسین. 1372، کیمیای سعادت، تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
میرزایی، مسعود. 1382، بهارستان، تهران: پیک فرهنگ.
فخری، ماجد.1372. سیر فلسفه در جهان اسلام، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
_||_