تحلیل شعر فروغ فرخزاد بر اساس آرکی تایپ
محورهای موضوعی : شعر
1 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد رامهرمز، دانشگاه آزاد اسلامی، رامهرمز، ایران
2 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد رامهرمز، دانشگاه آزاد اسلامی، رامهرمز، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
مهمترین اصطلاح مکتب روانکاوی یونگ آرکی تایپ است. آرکی تایپ افکار غریزی و مادرزادی و تمایل به رفتارهایی است که انسانها طبق الگوهای از پیش تعیینشده انجام میدهند یا به تعبیری تصاویری هستند که به ناخودآگاه بشر راه یافتهاند. این افکار و تمایلات در مذاهب، اسطورهها و نوشتههای ادبی خودنمایی میکنند. فروغ یکی از شاعران بنام معاصر ایرانی است که شاید به سبب رنجهایی که در زندگی متحمل شده است، اصطلاح آرکی تایپ در اشعار او زیاد به چشم میخورد. نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان میدهد که آرکی تایپهایی نظیر مام بزرگ یا بزرگ بانوی هستی، تولد دوباره، عشق و قهرمان در اشعار فروغ بسیار دیده میشود و از میان آنها آرکیتایپهای قهرمان و مام بزرگ جلوه بیشتری دارند. دانستن این کهن الگوها سبب درک بهتر معنا و مفهوم شعر فروغ میشود، بسیاری از گرههای اشعار او را میگشاید و به زیباشناسی شعر نیز کمک میکند. مثلاً با فهم کهن الگوی عشق است که درمییابیم عشق با گذر زمان در نگاه فروغ بی فروغ نمیشود. ازلی و ابدی است. روز و شب ندارد و زمان و مکان نمیشناسد.
The most important expression of Jung's psychoanalysis school is "Archetype". Archetype is instinctive and congenital thoughts and tendencies to the behaviors that human do based on predetermined patterns; in other words they are the images which enter the human's unconscious. These thoughts and tendencies represent in religions, myths and literary works. Forough is one of the Iranian famous poets whose poetries are full of archetype because of the sufferings and grieves in her life. The achived outcomes of the present research show that archetypes such as Great Mother, re-born, love and hero are frequently applied in her poetries' hero and Great Mother are more manifestef amongst all. Archetypes denouments many knots and aids the beauthy of the poetry. For instance by understanding love pattern, we realize that love would not be faded in time from Forough's viewpoint; it's immortal and eternal; does not know time and place.
اخوان ثالث، مهدی. 1372ش، در حیات کوچک پاییز در زندان، تهران: نشر زمستان.
بیلسکر، ریچارد. 1383ش، اندیشه یونگ، ترجمه حسین پاینده، تهران: نشر آشیان.
تبریزی، غلامرضا. 1373ش، نگرشی بر روانشناسی یونگ، تهران: نشر جاودان خرد.
جلالی، بهروز. 1375ش، فروغ فرخزاد(جاودانه ماندن در اوج زیستن)، تهران: مروارید.
جونز، ارنست و همکاران. 13۳۱ش، رمز و مثل در روانکاوی، ترجمه جلال ستاری، تهران: نشر توس.
زاهدی، زهره. 1382ش، یک گام تا مهتاب و یونگ، تهران: نشر سوگند.
سرانو، ماتیلدا. 1376ش، با یونگ و هسه، ترجمه جلال ستاری، تهران: نشر بدیهه.
شمیسا، سیروس. 1383ش، نقدادبی، تهران: نشر فردوس.
عابدی، کامیار. 1377ش، تنهاتر از یک برگ(زندگی و شعر فروغ)، تهران: میترا.
فرخزاد، فروغ. 1350ش، دفترهای زمانه، تهران: نشر سکه.
فرخزاد، فروغ. 1370ش، مجموعه اشعار، چاپ هفدهم، تهران: نشر مروارید.
فرخزاد، فروغ. بی تا، دیوان کامل فروغ فرخزاد، چاپ آلمان: بی نا.
فوردهام، ف. 1351ش، مقدمهای بر روانشناسی یونگ، ترجمه جلال ستاری، تهران: نشر اشرفی.
مورنو، آنتونیو. 1388ش، یونگخدایانوانسانمدرن، ترجمه داریوش مهرجویی، چاپ پنجم، تهران: نشر مرکز.
والتر اودانیک، ولودیمیر. ۱۳۷۹ش، یونگ و سیاست، ترجمه علیرضا طیب، تهران: نشر نی.
الیاده، میرچا. 1375ش، اسطوره، رؤیا، راز، ترجمه رؤیا منجم، تهران: نشر فکر روز.
یونگ، کارل گوستاو. 1368ش، چهار صورت مثالی، ترجمه پروین فرامرزی، مشهد: آستان قدس رضوی.
یونگ، کارل گوستاو. 1387ش، انسان و سمبولهایش، ترجمه محمود سلطانیه، تهران: نشر جامی.
_||_
Bibliography
Jung, Carl Gustav, Herbert Read, Micheal Fordham, Gerhard Adler (1979). The collected works of C.G Jung.
Henderson, Joseph Lewis (1967). Thershods of Initation. Wesleyan university press.
Akhavan Sales, Mahdi (1993): In the Small Yard of the Fall in Prison, Zemestan Publication.
Eliadeh, Mircha (1996): Myth, Dream, Secret; Translated by Monajjem, Tehran: Fekr-e Rooz Publication.
Bilsker, Richard (2004): Jung's Thought, Translated by Hossein Payandeh, Tehran: Ashian Publication.
Tabrizi, Gholamreza (2000): An Attitude to the Psychology of Jung, the Javdan Kherad Publication.
Jones Ernst et al. (1952): The Secret in Psychoanalysis, Translated by Jalal Sattari, Toos Publication.
Jung, Carl Gustav, Herbert Read, Micheal Fordham, Gerhard Adler (1979). The collected works of C.G Jung.
Henderson, Joseph Lewis (1967). Thershods of initation. Wesleyan university press.
Zahedi, Zohreh (2003): A Step to the Moon and Jung, Tehran: Sogand Publication.
Sarano, Matilda (1997): With Jung and Hesse, Translated by Jalal Sattari, Tehran: Badiheh Publication.
Shamisa, Sirus (2004): Literary Criticism, Tehran: Ferdows Publication.
Abedi, Kamyar (1998): Lonlier Than A Leaf (The Life and Poetry of Forough), Tehran: Mitra.
Farrokhzad, Forough (1350): Zamaneh Offices, Tehran, Sekkeh Publication.
Farrokhzad, Forough (1990): Collection of Poems, Morvarid Publication, Seventeenth Edition, Tehran.
Forough Farrokhzad's Divan-e Kamel, German edition.
Jalali, Behrooz (1996): Forough Farrokhzad (To stay immortal at the peak of life) Tehran: Morvarid Publication.
Fordam, F (1351): An investigation into Jung's Psychology, Translated by Jalal Sattari, Ashrafi Publication.
Moreno, Antonio (2008): Jung, Gods and Modern Man, Translated by Dariush Mehrjooyi, Fifth Edition, Tehran: Markaz Publication.
Jung, Carl Gustav (2008): Man and his Symbols; Translated by Mahmoud Soltanieh, Tehran: Jaami Publication.
Jung, Carl Gustavo (1368): Four Archetypes; Translated by Parvin Faramarzi, Mashhad: Astan Quds Razavi.
Jung, Carl Gustav, Herbert Read, Michel Fordham, Gerhard Adler (1979). The collected works of C.G Jung.
Henderson, joseph Lewis (1967). Thresholds of initiation. Wesleyan University Press.