نغمه هاى الهى مولانا جلال الدین محمد و جبران خلیل جبران
محورهای موضوعی : شعر
1 -
کلید واژه:
چکیده مقاله :
در مقاله حاضر، پژوهشگر درصدد برآمده است تا هم آوایى دو نابغه ادبیات جهان، مولاناجلال الدین محمّد مولوى و جبران خلیل جبران را بشنود و آن را به گوش مشتاقان برساند. نیلبکى که جبران در پیامبر از آن یاد م ىکند، همان نى است که مولانا مثنوى معنوى راسعى دارد عوامل سنگینى گوش المواکب با آن آغاز مى کند. جبران در قصیده زیباى بشر در مقابل فریادهاى نى الهى را بیان کند.در پیامبر، جبران خود را چنگى مى داند که خداوند آن را مى نوازد و در مثنوى، در داستانپیرچنگى، مولانا حقایقى را درباره انسان و ارتباط او با ذات هستى بخش بیان مى کند وو عشق که محور همه عالم است، در این نگرش کوتاه،قطعه شعر ناى در قصیده المواکب و مثنوى به مشام مى رسد.
The present article tries to survey two genius poets of the world- Mowlānā and Jebrān Khalil Jebrān. The flute that Jebrān has mentioned in his “Payāmbar” (messenger) is the one that Mowlānā has talked about it in his “Mathnavi” (couplets). Jebrān calls himself a harp in his book which Lord plays it and Mowlānā talks about the relation between human and the creator “Lord”.
جبران خلیل جبران. 1974 . المجموعة الکامله لمؤلفات )المواکب(. دار صادر بیروت، الطبقة السابقه.
. 1378 . پیامبر. ترجمه حسین الهى قمشه اى. تهران. چاپ اول. انتشارات روزنه.
جعفرى، محمدتقى. 1361 . تفسیر و نقد و تحلیل مثنوى. چاپ سوم. انتشارات اسلامى.
حافظ، شمس الدین محمد. 1374 . دیوان. چاپ اول. تهران: انتشارات سرور.
شفیعى کدکنى، محمدرضا. 1352 . گزیده غزلیات شمس. چاپ اول. تهران: مجموعه سخن پارسى.
صلاحى مقدم، سهیلا. 1386 . بررسى تطبیقى مولوى و ویلیام بلیک )تخیّل(. چاپ اول. تهران: سوسن.
مولوى، جلال الدین محمد. 1380 . مثنوى معنوى. به تصحیح محمّدرضا برزگر خالقى. چاپ اول. انتشارات زوّار.
نجم رازى )دایه(. 1365 . مرصادالعباد. تصحیح محمّدامین ریاحى. چاپ دوم. تهران: انتشارات علمى و فرهنگى.
Gibran Khalil Gibran, 2006, Poems Yahoo, The Nay.