بررسی تطبیقی نامههای نیما یوشیج و «امیلِ» ژان ژاک روسو
محورهای موضوعی : شعر
1 - استادیار رشته زبان و ادبیات فارسی پیام نور مرکز خوانسار
کلید واژه:
چکیده مقاله :
نیما یوشیج(1276-1338ش) از مشهورترین و تأثیرگذارترین شاعران معاصر است که علاوه بر دیوان شعر و آثار ادبی، مجموعه نامهها حاوی نظرات نیما در موضوعات مختلف نیز از او در دست است. یکی از موضوعات مهمی که در مجموعه نامههای نیما فراوان به چشم میخورد مسائل مربوط به تعلیم و تربیت است. نیما که خود چند سال سابقه تدریس داشته است از نزدیک با مسائل و مشکلات این حوزه آشنا بوده و انتقادهای بسیاری به سیستم آموزشی کشور داشته است. به نظر میرسد که نیما در بیان برخی آراء تربیتی خود تحت تأثیر ژان ژاک روسو(1712-1778م) نویسنده و فیلسوف فرانسوی و به ویژه کتاب امیل او بوده است. نیما و روسو طبیعت و روستا را بر شهر ترجیح میدهند و معتقدند که اطفال باید تا حد ممکن در طبیعت و دور از شهر پرورش یابند و مهم ترین تربیت در دوران کودکی، تربیت جسمانی و تحریک حس کنجکاوی است. هدف از نگارش این مقاله بررسی نظرات نیما یوشیج درباره تعلیم و تربیت در مجموعه نامه ها و تأثیرپذیری او از نظرات ژان ژاک روسو و بهویژه کتاب امیل او میباشد.
Nima Yushij (1276-1338) is one of the most famous and influential contemporary poets. In addition to the poem and literary works, Nima Yushij has also a collection of letters containing Nima's comments on various topics. One of the important issues found in the Nima’s letter series is the educational issues. Nima, who has taught for several years, is closely acquainted with the issues and problems of this field and has criticized many of the country's educational systems, including poor school conditions, weaknesses in textbook writing, teachers' lack of motivation, etc. Nima appeared to have been influenced by Jean-Jacques Rousseau (1778-1778), a French author and philosopher, and especially his "Emile", in expressing some of his educational ideas. Nima, like Rousseau, prefers the nature and the countryside to the city life and believes that children should be raised as much as possible in nature and away from the city, and the most important childhood education is physical education and stimulation of curiosity. The aim of this study is to analyze Nima’s ideas in his letters concerning education and how he was affected by Jean Jacques Rousseau, especially his Emile.
ایلیچ، ایوان. 1387ش، مدرسهزدایی از جامعه(ضرورت دگرگونسازی نظام آموزش جامعه)، ترجمه الهه ضرغام، تهران: رشد.
برونل، پیِر و دیگران. 1389ش، تاریخ ادبیات فرانسه، جلد سوم، ترجمه افضل وثوقی، چاپ ششم، تهران: سمت.
جعفری جزی، مسعود. 1378ش، سیر رمانتیسم در اروپا، تهران: مرکز
جعفری جزی، مسعود. 1386ش، سیر رمانتیسم در ایران(از مشروطه تا نیما)، تهران: مرکز.
دهخدا، علی اکبر. 1377ش، لغتنامه، چاپ دوم از دوره جدید، تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
روسو، ژان ژاک. 1380ش، امیل یا آموزش و پرورش، ترجمه غلامحسین زیرک زاده، تهران: ناهید.
شاتو، ژان. 1372ش، مربیان بزرگ، ترجمه غلامحسین شکوهی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
طاهباز، سیروس. 1380ش، کماندار بزرگ کوهساران(زندگی و شعر نیما یوشیج)، تهران: ثالث.
فرانس، پیتر. 1380ش، اعترافات روسو، ترجمه مازیار میرهادی زاده، تهران: مرکز.
فرخزاد، فروغ. 1383ش، دیوان کامل اشعار، تهران: مرز فکر.
کاردان، علیمحمد. 1381ش، سیر آراء تربیتی در غرب، تهران: سمت.
گوتک، جرالد لی. 1384ش، مکاتب فلسفی و آراء تربیتی، ترجمه محمدجعفر پاکسرشت، چاپ چهارم، تهران: سمت.
مایر، فردریک. 1374ش، تاریخ اندیشههای تربیتی، ترجمه علی اصغر فیاض، 2 جلد، تهران: سمت.
میرانصاری، علی. 1375ش، اسنادی درباره نیما یوشیج، تهران: سازمان اسناد ملی ایران.
یاحقی، محمدجعفر. 1380ش، جویبار لحظهها(جریانهای ادبی معاصر ایران)، چاپ سوم، تهران: جامی.
یوشیج، نیما. 1393ش، نامهها، تدوین سیروس طاهباز، تهران: نگاه.
مقالات
خاتمی، احمد و رفیعی، غلامرضا. 1390ش، «اندرزهای عنصر المعالی در قابوسنامه و مقایسه آن با نظرات تربیتی ژان ژاک روسو»، پژوهشنامه ادبیات تعلیمی، شماره دوازدهم، زمستان 1390، صص 1-24.
شیرکرمی، جواد و موسوی، سید علی و شیرکرمی، فرهاد. 1394ش، «مقایسه تطبیقی اندیشههای تربیتی ژان ژاک روسو و ابو علی سینا»، علوم انسانی اسلامی، شماره 1، جلد 1، تیر 1394، صص 42-52.
علوی، حمیدرضا و شریعتمداری، علی. 1385ش، «بررسی تطبیقی آراء تربیتی ژان ژاک روسو و اسلام»، مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 1385، دوره سوم، سال سیزدهم، شماره 2، صص 1-30.
ملایی، صدیقه و شادآرام، علیرضا. 1394ش، «بررسیتطبیقیکتاباحمداثرطالبوفتبریزیوامیلژانژاکروسوازمنظرادبی،آموزشیو میزانتأثیرپذیریکتاباحمدازامیل»، هشتمین همایش پژوهشهای زبان و ادبیات فارسی، بهمن 1394.
Bibliography
Illich, Ivan, Deschooling society, translated by Elahe Zargham, Tehran: Roshd.
Bronell, Pier and others, History of French Literature, No three, translated by Afzal Vosughy, Sixth edition, Tehran: Samt.
Jafary Jazy, Masoud, Romanticism in Europe, Tehran: Markaz.
Jafary Jazy, Masoud,, Romanticism in Iran, Tehran: Markaz.
Dehkhoda, Ali akbar, Dictionary, Tehran: publication of Tehran university.
Rousseau, Jean Jacques, Emile or Education, translated by Zirakzadeh, Tehran: Nahid.
Chateau, Jean, Greats teachers, translated by Shokouhi, Tehran: publication of Tehran university.
Tahbaz, Syrus, Great mountain archer, Tehran: Sales.
France, pitter, Confessions of Rouseau, translated by Mirhadi zadeh, Tehran: markaz.
Farrokhzad, Forough, Divan, Tehran: marze fekr.
Kardan, Ali mohammad, The trajectory of education in the west, Tehran: samt.
Gutek, Gerald Lee, Philosophical schools and educational ideas, translated by Pak seresht, forth edition, Tehran: samt.
Mayer, Frederick, History of educational thoghts, translated by Ali asghar fayyaz, two volume, Tehran: samt.
Mir Ansari, Ali, Documents about Nima Youshij, Tehran, national documents of Iran.
Yahaghghi, Mohammad Jafar, River of Moments, No three, Tehran: Jami.
Youshij, Nima, Letters, collected by Syrus Tahbaz, Tehran: negah.
_||_