بررسی اعتبارسنجی بایسته های مفردات پژوهی در قرآن از نگاه امین الخَولی
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات قرآنی
1 - استادیار گروه اندیشه ومطالعات فرهنگی دانشگاه جامع امام حسین (ع)
کلید واژه: واژگان قرآن, مفردات پژوهی, امین الخولی, بایسته های واژه کاوی,
چکیده مقاله :
مفرداتپژوهی در قرآن، از ارکان بنیادین فهم عبارات قرآن محسوب میشود که از زوایا و نگاههای گوناگون مورد واکاوی قرار گرفته است و از جمله اندیشمندانی که به این مهم پرداخته، امینالخولی- محقق معاصر مصری- است. این جستار با بهره گیری از روش توصیفی- تحلیلی، بایستههای مفرداتپژوهی از منظر وی را مورد بررسی قرار داده و بدین رهیافت رسیده است که خولی، مفرداتپژوهی را در سه گام لازم میداند: 1- مفرداتپژوهی لغوی؛ 2- مفرداتپژوهی قرآنی؛ 3- تحلیل دادههای بدست آمده از مراحل قبل با رویکرد عدم ترادف. از منظر خولی، در گام نخست باید به چند بایسته توجه لازم را مبذول داشت که عبارتند از: 1- تطور معنایی واژگان؛ 2- فهم معنای عصر نزولی کلمات؛ 3- تشخیص معرّب یا عربی بودن واژگان؛ 4-محور قرار دادن اصل حسی؛ 5- تحلیل معنا با تکیه بر حس و ذوق عربی. با این حال، نظریه خولی با وجود همه نقاط قوتی که دارد، از سه بُعد با انتقاد مواجه است: 1- استقراء ناتمام شواهد؛ 2-وجود ابهام در برخی از بایستهها؛ 3- عدم احصاء همه بایستهها.
انواع ترجمهترجمه نوشتارنوشتار مبدأ۹۰۹ / ۵٬۰۰۰نتایج ترجمهContent research in the Qur'an is one of the fundamental pillars of understanding the expressions of the Qur'an, which has been studied from various angles and perspectives, and among the thinkers who have dealt with this issue is Amina al-Khouli, a contemporary Egyptian scholar. Using a descriptive-analytical method, this paper examines the requirements of content-research from his perspective and has reached the approach that Kholi considers content-research necessary in three steps: 1- Content-research Lexical; 2- Quranic research content; 3- Analyzing the data obtained from the previous steps with the non-synchronization approach. From Kholi's point of view, in the first step, the necessary attention should be paid to several requirements, which are: 1- Semantic evolution of words; 2- Understanding the meaning of the descending age of words; 3- Recognizing whether the words are Arabic or Arabic; 4. Axis of sensory principle; 5- Analysis of meaning based on Arabic sense and taste. However, despite all its strengths, Kholi's theory is criticized from three dimensions: 1- "Incomplete induction of evidence"; 2- "Existence of ambiguity in some requirements"; 3- "Not counting all the requirements".
_||_