الگوی نسبت تربیتیافتگی سیاسی با تربیتیافتگی دینی و اخلاقی در اندیشه و منش زمامداری شهید سلیمانی (مبتنی بر آموزه های قرآنی با تأکید بر دیدگاه امام علی(ع))
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات قرآنی
زینب رستمی نسب دولت آباد
1
,
مراد یاری دهنوی
2
,
سید حمیدرضا علوی
3
1 - دانشکده علوم انسانی،عضو هیئت علمی،مربی،جیرفت،دانشگاه جیرفت
2 - دانشیار بخش علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
3 - استاد بخش علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان.
کلید واژه: قاسم سلیمانی, تربیتیافتگی سیاسی, دینی و اخلاقی, آموزههای قرآنی, دیدگاه امام علی(ع),
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، ارائه الگوی نسبت تربیتیافتگی سیاسی با تربیتیافتگی دینی و اخلاقی در اندیشه و منش زمامداری قاسم سلیمانی - بهمثابۀ یک حاکم و زمامدار الگو - با نظر به شاخصههای زمامدار تربیتیافته مبتنی بر آموزه های قرآنی با تأکید بر دیدگاه امام علی (ع) است؛ بدینمنظور، ابتدا ابعاد تربیتیافتگی سیاسی، دینی و اخلاقی شخصیت مورد پژوهش از منابع معتبر دربارۀ وی با روش تحلیل مضمون، استخراج، کدگذاری و تبیین گردیدهاند؛ سپس در یک نگاه جامع، الگوی نسبت تربیتیافتگی سیاسی قاسم سلیمانی با تربیتیافتگی دینی و اخلاقی ایشان، با مفهوم بنیادین کنشورزی سیاسی و زمامداری در پرتو دینداری و اخلاقگرایی بیان شدهاست. نتایج تفکیکی پژوهش نشان میدهد که بُعد سیاسی زمامداری شخصیّت مورد پژوهش، مشتمل بر شاخصههایی اساسی چون بیداری و حضور در صحنه و میدان اجتماع، عملکرد فراجناحی، ظلمستیزی، عدالتورزی، و ... با بستر زیستِ پاک سیاسی است. بُعد دینی زمامداری ایشان، دربردارندۀ مؤلّفههایی مانند برخورداری از اعتقــادات و باورهای اصیل معنوی و زیست ایمانی در پرتو آنهاست. بُعد اخلاقی زمامداری او، حاوی شاخصههایی چون تقیّد به اعمال صالح و فضایل اخلاقی؛ متأثر از دیدگاه امام علی (ع) که مبتنی بر آموزه های قرآنی است. نتایج با همنگری ابعاد تربیتیافتگی زمامداری قاسم سلیمانی نشان میدهد که در الگوی تربیتیافتگی وی، زیست ایمانی و اخلاقی عمیق و اصیل ایشان، بنیاد و اساس زیست سیاسی و زمامداری او بودهاست؛ چنانچه گویی حضور و کنش در میدان و اجتماع برای او، منطبق با باورهای عمیق دینی و اخلاقی بودهاست.
The present study aimed to propose a model for the relationship between political education and religious and moral education in the thought and manner of leadership of Qasem Soleimani, as a model governor and leader, according to the characteristics of a leader educated based on Quranic teachings with a focus on Imam Ali’s (AS) viewpoint. To this end, first, the dimensions of political, religious and moral education of the character under study were extracted from valid resources about him. The data were then extracted, coded and explained using thematic analysis. Thereafter, with a comprehensive view, a model of the relationship between Qasem Soleimani’s political education and his religious and moral education has been explained with the fundamental concept of “political activism and governing in the light of religion and morality”. The results showed that the political dimension of the leadership of Qasem Soleimani includes certain characteristics such as awareness and presence in the public arena, nonpartisanship, fighting against oppression, seeking for justice, etc. while striving for leading a clean political life. The religious dimension of his leadership includes components such as having purely spiritual beliefs and living in the light of faith, and the moral dimension of his leadership is based on characteristics such as adherence to righteous deeds and moral virtues influenced by Imam Ali’s (AS) point of view which is based on the Quranic teachings.
