رویکرد آموزههای قرآن کریم بر توتم و تحلیل توتمیسم
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات قرآنی
1 - کارشناسی ارشد الهیات (ادیان و عرفان) دانشگاه اصفهان
کلید واژه:
چکیده مقاله :
آنچه در این مقاله مورد توجه قرار میگیرد، ترتیب سازمانیافتگی عناصر این مجموعه دینی با دقت و امانتی که از جامعهشناسی یا مردمشناسی بوده که در حوزه دینی و تطبیق آن با مؤلّفههای یک دین مورد بررسی قرار گیرد. محور انتخاب و اهمیت این موضوع(توتمپرستی) به عنوان یک دین، بر تکیه بر تحلیل اصول دکارتی که حلقه نخست در زنجیره حقایق علمی نقش تعیینکننده دارد، و توتمپرستی حلقه نخستین در تشکیل یک دین و سیری تدریجی در تکوین ادیان دیگر خواهد بود. بررسی شالوده توتمیسم که پایه و اساس این مذهب را تشکیل میدهند توتم، مانا و تابو که توتم به عنوان نماد یک کلان و قوم و مانا نیروی ماورای طبیعی که در توتم قرار داد و تابو نیز که به عنوان ممنوعیات و محرمات که این دین ایجاد میکند. تأثیرات توتمیسم در ادیان و آیینهای دیگر از جمله آیین زرتشت و هند، یونان و شینتو ژاپن و... که به وضوح نمایان است. و این واژه(توتمیسم) به صورت گسترده توسط دورکیم در دستگاه مذهبی قرار گرفت.
What is of importance in this article and should be paid attention, is to carefully organize the elements of this religious set from sociology or anthropology to be examined in the field of religion and its adaptation to the components of a religion. The choice and importance of this issue (totem) as a religion will be based on the analysis of the Cartesian principles that the First Circle plays a decisive role in the chain of scientific facts, and Totem will be the first in the formation of a religion and a gradual evolution of other religions. Investigating the foundations of totem that form the basis of this religion: Totem, Mana, and Taboo, which is the symbol of a supreme natural and man-made force, and the taboo, as the prohibition and prohibition of religion. The effects of totem on other religions and traditions, including Zoroastrianism, India, Greece, and Shinto, Japan, etc. are evident. And the term totem was widely adopted by Durkheim in the religious systems.
قرآن کریم.
توفیقی، حسین. 1389ش، آشنایی با ادیان بزرگ، قم: مؤسسه فرهنگی طاها، جامعة المصطفی العالمیة.
دورانت، ویل. بی تا، تاریخ تمدن مشرق زمین، جلد 1، جمعی از مترجمان، بی جا: بی نا.
دورکیم، امیل. 1383ش، صور بنیانی حیات دینی، ترجمه باقر پرهام، چاپ اول، بی جا: بی نا.
سید کریمی(حسینی)، عباس. 1389ش، حقیقت شرک، تلخیص کتاب شرک و بتپرستی در قرآن، تهران: نشر مشعر.
شاله، فلیسین. 1346ش، تاریخ مختصر ادیان بزرگ، ترجمه دکتر منوچهر خدایار محبی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
فروید، زیگموند. 1349ش، توتم و تابو، ترجمه محمدعلی خنجی، تهران: کتابخانه طهوری.
قدیانی، عباس. 1381ش، تاریخ ادیان و مذاهب در ایران، تهران: انتشارات فرهنگ مکتوب.
ناس، جان. بی. 1373ش، تاریخ جامع ادیان، ترجمه علی اصغر حکمت، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
مقالات
رمضانی، عادل و مصطفی قادری و محسن ایمانی نائینی. زمستان 1397ش، «بررسی تحلیلی مبانی تربیت اخلاقی هابرماس و نقد آن از دیدگاه اخلاق قرآنی»، فصلنامه مطالعات قرآنی، دوره 9، شماره 36.
_||_
Holy Quran.
Abbas Ghadiani,The History of Religions and Religions in Iran, Farhang-e-Maktoob Publication, 2002.
John. BB NAS, Comprehensive history of religions, Translation by Ali Asghar Hekmat, Tehran, Scientific and Cultural Company, 1994.
Essential Life of Religion, Emile Durkheim, Translated by Bagher Parham, First Edition, 2004.
Hossein Tofighi, Familiarity with the great religions, Qom, Taha Cultural Institute, Al-Mustafa Society of Al-Almia, 2010.
Will Durant, History of Oriental Civilization Vol. 1, a group of translators.
Sigmund Freud,Totem and Taboo, translation of Mohammad Ali Khanji, library of Taheri, 1970.
Abbas Seyyed Karimi (Hosseini)وThe Truth of Shirk, The Book of Shirk and Idolatry in the Quran, , Tehran, Mashare Publication, 2010.
A Brief History of the Great Religions, The Six Years Flush, Translated by Dr. Manouchehr Khodayar Mohebbi, Tehran University Press, 1967.
Ramezani, Adel, Ghaderi, Mostafa and Imani Naini, Mohsen; Analytical review of the foundations of Habermas's moral education and its critique from the Qur'anic ethics point of view, Quarterly Quranic Studies Quarterly, Volume 9, Issue 36, Winter 2013.