مفهوم رازدارى در آثار متقدمان ادبیات عرفانى
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات قرآنی
1 -
2 -
کلید واژه:
چکیده مقاله :
راز و معادل آن سرّ از عمده مسائلى است که در ادبیات عرفانى بدان پرداخته ى است که مولوى بدون مقدمه بدان راز نى ، مثنوى معنوى شده است. در به صورت مجزا در هیچ کدام از مقامات هفت گانة طریقت یا راز مى پردازد. اگرچه کلمة هیچ کدام از حالات ده گانه ذکر نشده است، آنچه از فحواى کلام عارفان برمى آید، نمایندة از شرایط مهم سیر و سلوک به حساب م ىآید. سنایى رازدارى و رازدانى آن است که اشاراتى دارد رازدارى و رازدانى ، راز به عنوان پیشگام و پیشواى عطار و مولانا به چگونه دریاف ت هاى شهودى حکیم پرد هاى که نشان م ى دهد که به قول مولانا، این خویش را در قالب شعر سامان داده و ابیات عرفانى را غنا بخشیده است.
“Secret" and its equivalent "mystery" are of the major issues addressed in mystical literature. In the "Masnavi", "Straw," is the "secret" that Rumi deals without introduction. Although the word "secret" is not separately mentioned in any of the seven Sufism statuses or in none of the ten states, what comes back from the tenor of the words of mystics, is representative of that "knowing the secrets " and "secrecy" is considered of the most important terms of mystic conduct. Sanaee as a pioneer and leader of Attar and Rumi has references to the "Secret", "knowing the secrets " and "secrecy" that shows, up to Rumi, this "Wise behind the scene" how has organized his intuitive receipts in the form of poetry and has has enriched the mystical verses.
قرآن کریم.
- نهج البلاغه. ( 1382 ). ترجمه مهدى شریعتى.
- انصارى، خواجه عبدالله. ( 1371 ). رسائل جامع خواجه عبدالله انصارى، تصحیح و مقابلة وحید دستگردى، تهران: فروغى.
هاى جیبى. ¬ 1365 ). سخنان پیر هرات، محمدجواد شریعت. تهران: کتاب ) ._____________ -
اکبر. ( 1337 ). لغ تنامه دهخدا، تهران: دانشگاه تهران. ¬ - دهخدا، على
کوب، عبدالحسین. ( 1378 ). با کاروان حلّه. تهران: علمى. ¬ - زرین
- سرّاج طوسى، ابونصر. ( 1382 ). اللمع فى التّصوّف، ترجمه مهدى محبتى. تهران: اساطیر.
- سنایى، مجدودبن آدم. ( 1387 ). حدیقة الحقیقة و شریعة الطریقة، تصحیح محمدتقى مدرس رضوى. تهران:
دانشگاه تهران.
- _____________. (ب ىتا). دیوان، به اهتمام محمدتقى مدرس رضوى، تهران: سنایى.
- قشیرى، ابوالقاسم. ( 1374 ). رساله قشیریه، تصحیح بدی عالزمان فروزانفر. تهران: علمى و فرهنگى.
- مستملى بخارى، محمد. ( 1363 ). شرح التعرف لمذهب التصوف، تصحیح محمد روشن. تهران: اساطیر.
- معین، محمد. ( 1380 ). فرهنگ فارسى. تهران: امیرکبیر.
فصلنامه علمى پژوهشى فدک ،« قرآن، رخ نمایى و بالندگى علوم بلاغى » .( - ممتحن، مهدى و زهرا سلیمانى. ( 1390
. سبزواران، دانشگاه آزاد اسلامى واحد جیرفت، سال دوم، شماره هشتم 8
- میبدى، رشیدالدین. ( 1344 ). کشف الاسرار و عدةالابرار، به اهتمام عل ىاصغر حکمت. تهران: دانشگاه تهران.
- هجویرى، ابوالحسن على بن عثمان. ( 1384 ). کش فالمحجوب، تصحیح و تعلیقات دکتر محمود عابدى. تهران: سروش.